Glæde i E20-komiteen over udvidelse af E20 syd om Odense
84 procent af al personbiltrafik og 94 procent af al lastbiltrafik mellem Øst- og Vestdanmark kører på E20, og strækningen er hovedfærdselsåren i det danske motorvejsnet. Derfor glæder det formand for E20-komiteen, Carina Christensen, at regeringen og Dansk Folkeparti i deres infrastrukturplan har fundet penge til at udvide E20 syd om Odense.
- Vi har længe kunne se frem til en meget alvorlig flaskehals i infrastrukturen på tværs af Danmark, hvis der ikke blev gjort noget ved problemet med lange køer på strækningen syd om Odense. Derfor er det også ekstremt dejligt, at der nu er fundet penge til udvidelsen af E20-strækningen syd om Odense snart, og der skal lyde stor ros til regeringen og Dansk Folkeparti, siger hun.
Udvidelsen af den fynske motorvej syd om Odense skal efter planen begynde i 2021. Aftaleparterne er enige om at afsætte 1,09 milliarder kroner til udvidelsen fra afkørsel 53 Odense V til og med ny afkørsel 50 Hjallese fra fire til seks spor.
- Det er ekstra glædeligt, at arbejdet skal gå i gang lige så snart, motorvejen på Vestfyn er udvidet fra 4 til 6 spor i 2021, for det er sund fornuft, at når gravemaskiner, asfaltmaskiner og lastbiler er færdige med udvidelsen af motorvejen på Vestfyn, så fortsætter de direkte til etapen syd om Odense, siger Carina Christensen.
I september 2017 nåede regeringen og Dansk Folkeparti til enighed om udvidelsen af en del af den Vestfynske motorvej fra Odense V til Nr. Aaby. Selve anlægsarbejdet er planlagt til at begynde i sommeren 2019, og efter planen skal hele strækningen være klar senest i december 2022.
Med en nye plan for strækningen syd om Odense, så har E20-komiteen opnået meget af det, den var sat i verden for.
- Det er rigtig dejligt at se, at vores arbejde og argumenter har påvirket politikerne til at træffe beslutningen om at afhjælpe trængslen på den fynske motorvej, der har været til stor gene for en glidende trafik på tværs af Danmark. Og selv om en stor del af E20-komiteens arbejde har båret frugt, så er det ikke sikkert, at arbejdet er helt tilendebragt, for vi skal stadig sikre os, at de planlagte udvidelser også kommer til at ske til tiden, siger Carina Christensen.
Foto: Peter Rahbæk Juel, borgmester Odense Kommune (tv) og E20-komiteens formand, Carina Christensen, fotograferet sammen med Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, ved et møde på Christiansborg i 2018 om E20-problematikken.
E20 Komiteens sammensætning:
Carina Christensen (formand), direktør ITD
Søren Steen Andersen, borgmester Assens Kommune
Michael Svane, branchedirektør DI Transport
Johannes Lundsfryd, borgmester Middelfart Kommune
Claus Jensen, formand CO-industri
Peter Rahbæk Juel, borgmester Odense Kommune
Jesper Arkil, direktør Arkil Holding A/S
Kenneth Muhs, borgmester Nyborg Kommune
Keld Højgaard Kristensen, transport manager Arla Foods
Jacob Bjerregaard, borgmester Fredericia Kommune
Torben Block Nielsen, direktør Spæncom
Stephanie Lohse, regionsformand i Region Syddanmark
Poul Henrik Schou, direktør Poul Schou A/S
Ib Andersen, direktør Alex Andersen Ølund A/S
Carsten Hyldborg Jensen, direktør Fynbus
Per Christensen, forbundsformand 3F