tirsdag 23. april 2019 13:23

Højere hastighed for lastbiler er vedtaget

Folketinget har tirsdag den 23. april 2019 endeligt vedtaget forslaget om, at den maksimalt tilladte hastighedsgrænse for lastbiler øges fra 70 km til 80 km i timen på landeveje og motortrafikveje. Den nye lov træder i kraft den 1. januar 2020.

Hastighedsgrænsen for lastbiler øges fra 70 km til 80 km i timen på landeveje og motortrafikveje. Det har Folketinget vedtaget. Den nye lov træder i kraft den 1. januar 2020. Det var ellers hensigten at lade loven træde i kraft den 1. juli 2019, men den dato kan af praktiske årsager i forhold til ændring af it-systemer og opsætning af hastighedstavler ikke nås.

 

- ITD har i høringsprocessen været positiv over for forslaget, idet lastbiler herefter bedre kan følge den øvrige trafik. Lastbilerne kommer fra 2020 fartmæssigt på niveau med de fleste øvrige trafikanter, og selvom ændringen har været længe undervejs, glæder ITD sig over, at loven sikrer en mere glidende og hensigtsmæssig afvikling af trafikken, siger Anders Jessen, der er politisk chefkonsulent i ITD.

 

Loven åbner op for, at den nuværende hastighedsgrænse på 70 km i timen fastholdes på visse lokale strækninger, nemlig der hvor en øget hastighed ikke er forsvarlig. Det hensyn bakker ITD også op om.

 

- Sikkerhedsmæssigt forventer vi, at den nye lov en positiv effekt, idet mange lastbiler i dag oplever, at de er til gene for de øvrige trafikanter, fordi de skal køre langsommere. Derved skaber de propper i trafikken, og det øger risikoen for hasarderede overhalinger og uhensigtsmæssig adfærd. Med den nye hastighedsgrænse vil noget af brodden forhåbentligt blive taget af den problematik til gavn for den samlede sikkerhed på vejene, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 06. november 2024

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf   

Den kommende vejafgift har efterhånden medført en del bekymringer i transportbranchen, og den seneste udmelding fra Transportministeriet, om at fordoble bøden fra 4500 kroner til 9000 kroner per overtrædelse per døgn for ikke at betale vejafgift, er ingen undtagelse.

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf    >
onsdag 06. november 2024

Forlængelse af kontrolperioden ved køre- og hviletidskontroller

Som følge af EU-reglerne vil perioden, der kontrolleres i forbindelse med kontrol af køre og hviletid, udvides fra 01. januar 2025.

Forlængelse af kontrolperioden ved køre- og hviletidskontroller >
tirsdag 05. november 2024

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle”

Tilbage i oktober 2024 besluttede Den Europæiske Unions Domstol at annullere kravet om, at en transportvirksomheds køretøj skal returneres til virksomhedens driftscentral i etableringslandet hver 8. uge. Nu har Færdselsstyrelsen meldt ud hvilken betydning, det får for deres kontrolpraksis.

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle” >