tirsdag 23. april 2019 13:23

Højere hastighed for lastbiler er vedtaget

Folketinget har tirsdag den 23. april 2019 endeligt vedtaget forslaget om, at den maksimalt tilladte hastighedsgrænse for lastbiler øges fra 70 km til 80 km i timen på landeveje og motortrafikveje. Den nye lov træder i kraft den 1. januar 2020.

Hastighedsgrænsen for lastbiler øges fra 70 km til 80 km i timen på landeveje og motortrafikveje. Det har Folketinget vedtaget. Den nye lov træder i kraft den 1. januar 2020. Det var ellers hensigten at lade loven træde i kraft den 1. juli 2019, men den dato kan af praktiske årsager i forhold til ændring af it-systemer og opsætning af hastighedstavler ikke nås.

 

- ITD har i høringsprocessen været positiv over for forslaget, idet lastbiler herefter bedre kan følge den øvrige trafik. Lastbilerne kommer fra 2020 fartmæssigt på niveau med de fleste øvrige trafikanter, og selvom ændringen har været længe undervejs, glæder ITD sig over, at loven sikrer en mere glidende og hensigtsmæssig afvikling af trafikken, siger Anders Jessen, der er politisk chefkonsulent i ITD.

 

Loven åbner op for, at den nuværende hastighedsgrænse på 70 km i timen fastholdes på visse lokale strækninger, nemlig der hvor en øget hastighed ikke er forsvarlig. Det hensyn bakker ITD også op om.

 

- Sikkerhedsmæssigt forventer vi, at den nye lov en positiv effekt, idet mange lastbiler i dag oplever, at de er til gene for de øvrige trafikanter, fordi de skal køre langsommere. Derved skaber de propper i trafikken, og det øger risikoen for hasarderede overhalinger og uhensigtsmæssig adfærd. Med den nye hastighedsgrænse vil noget af brodden forhåbentligt blive taget af den problematik til gavn for den samlede sikkerhed på vejene, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 04. november 2025

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har besluttet at afsætte 120 millioner kroner til udvidelse og ombygning af særtransportkorridoren til Esbjerg Havn. Det er en beslutning, der vækker glæde i ITD og markerer et vigtigt skridt mod bedre vilkår for særtransportører.

Bedre rammer for særtransport i sigte: Udvidelse af korridoren til Esbjerg Havn >
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >