tirsdag 23. april 2019 13:23

Højere hastighed for lastbiler er vedtaget

Folketinget har tirsdag den 23. april 2019 endeligt vedtaget forslaget om, at den maksimalt tilladte hastighedsgrænse for lastbiler øges fra 70 km til 80 km i timen på landeveje og motortrafikveje. Den nye lov træder i kraft den 1. januar 2020.

Hastighedsgrænsen for lastbiler øges fra 70 km til 80 km i timen på landeveje og motortrafikveje. Det har Folketinget vedtaget. Den nye lov træder i kraft den 1. januar 2020. Det var ellers hensigten at lade loven træde i kraft den 1. juli 2019, men den dato kan af praktiske årsager i forhold til ændring af it-systemer og opsætning af hastighedstavler ikke nås.

 

- ITD har i høringsprocessen været positiv over for forslaget, idet lastbiler herefter bedre kan følge den øvrige trafik. Lastbilerne kommer fra 2020 fartmæssigt på niveau med de fleste øvrige trafikanter, og selvom ændringen har været længe undervejs, glæder ITD sig over, at loven sikrer en mere glidende og hensigtsmæssig afvikling af trafikken, siger Anders Jessen, der er politisk chefkonsulent i ITD.

 

Loven åbner op for, at den nuværende hastighedsgrænse på 70 km i timen fastholdes på visse lokale strækninger, nemlig der hvor en øget hastighed ikke er forsvarlig. Det hensyn bakker ITD også op om.

 

- Sikkerhedsmæssigt forventer vi, at den nye lov en positiv effekt, idet mange lastbiler i dag oplever, at de er til gene for de øvrige trafikanter, fordi de skal køre langsommere. Derved skaber de propper i trafikken, og det øger risikoen for hasarderede overhalinger og uhensigtsmæssig adfærd. Med den nye hastighedsgrænse vil noget af brodden forhåbentligt blive taget af den problematik til gavn for den samlede sikkerhed på vejene, siger Anders Jessen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 12. marts 2025

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet

ITD registrerer i øjeblikket et stort antal uretmæssige vejafgiftsbøder, hvor et kontrolpunkt i Nordjylland udsteder bøder til køretøjer, der på det påståede overtrædelsestidspunkt har befundet sig et helt andet sted. En alvorlig fejltype, der får formanden for ITD til at sætte spørgsmålstegn ved, om vognmænd kan stole på kontrolsystemet.

Vejafgift: Fejlramt kontrolpunkt rejser tvivl om kontrolsystemet >
onsdag 12. marts 2025

Genbrugsemballager omfattes af producentansvar

Det udvidede producentansvar for emballage betyder, at også virksomheder, som tilgængeliggør genbrugsemballager i Danmark, skal registrere sig, indberette mængder og afholde udgifterne, når emballagen bliver til affald. Genbrugsemballager, som f.eks. plastkasser, palletanke, pallelåg, paller mv. er dermed omfattet af producentansvaret. ITD har anmodet om, at europaller undtages, men det er endnu ikke afklaret.

Genbrugsemballager omfattes af producentansvar >
tirsdag 11. marts 2025

Vær opmærksom på ny uretmæssig bødetype

Vi registrerer i øjeblikket en ny uretmæssig type af vejafgiftsbøder, som er lokaliseret til et specifikt kontrolpunkt syd for Aalborg. Vi opfordrer derfor alle vores medlemmer til at være opmærksomme på bødetypen.

Vær opmærksom på ny uretmæssig bødetype >