torsdag 12. september 2019 17:15

ITD: 3F’s foreningstvang og bøllemetoder er særdeles velkendte i vognmandserhvervet

I ITD, Brancheorganisation for danske vejgodstransport, og ITD Arbejdsgiver kommer det ikke som nogen overraskelse, at 3F med hårdhændede midler forsøger at presse medarbejdere til at melde sig ind i foreningen. Situationen er velkendt i vognmandserhvervet, hvor ITD og ITD Arbejdsgivers medlemmer også oplever 3F’s voldsomme fremfærd, og hvor regeringen nu vil give 3F monopol på transportoverenskomster.

I går kom det frem, at en midlertidigt ansat medarbejder i Københavns Lufthavn blev truet af to 3F’ere til at melde sig ind i deres fagforening. Det på trods af, at den ansatte allerede var medlem af en anden faglig organisation og ønskede at fortsætte i denne. 3F har efterfølgende forsøgt at neddysse sagen og fremført, at det ikke var 3F’s måde at arbejde på. Men i ITD og i ITD Arbejdsgiver genkender man til fulde metoderne.
 

- Sagen fra Københavns Lufthavn er et typisk eksempel på 3F’s metoder. Desværre oplever vi også i vognmandserhvervet, at 3F’s voldsomme adfærd er i direkte modstrid med den frie organisationsret. 3F kæmper indædt for at få de facto-monopol som lønmodtagerpart i transportoverenskomsterne og dermed imod foreningsfrihed. Det er til stor skade for den fri konkurrence og markedskræfterne. Der må og skal være plads til seriøse alternativer, der også sikrer ordentlige vilkår på arbejdsmarkedet, og vi kæmper med alle kræfter imod en retstilstand, hvor vilkårene alene fastlægges af 3F sammen med deres arbejdsgiverparter ved deres interne overenskomstforhandlinger. I Danmark skal man selvfølgelig have fuld frihed til at vælge den fagforening og den arbejdsgiverforening, man vil. Vi skal og vil ikke acceptere 3F’s barske metoder, som er udemokratiske og utidssvarende, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD og ITD Arbejdsgiver, som organiserer arbejdsgivere inden for vejgodstransportområdet, har på flere områder problemstillingen inde på livet. ITD Arbejdsgiver har overenskomst med Krifa, hvori der indgår regler om løn, pension, feriedage med mere. På trods af dette bliver arbejdsgiverforeningens medlemmer alligevel udsat for voldsomme konflikter og grove metoder.
 

- Flere af vores medlemmer har set sig tvunget over på en 3F-overenskomst på trods af, at deres medarbejdere jo allerede var overenskomstdækkede. Den praksis er godkendt af Arbejdsretten, udelukkende fordi vores lønmodtagerpart, Krifa, ikke er med i samme hovedorganisation som 3F. Det er nogle voldsomme kampe, der foregår derude og vores medlemmer bliver reelt truet på at kunne opretholde deres levebrød - og arbejdspladser til deres medarbejdere. Derfor er vi gået ind i kampen mod monopolet og for foreningsfriheden, siger Trine S. Plesner, direktør i ITD Arbejdsgiver.

3F’s position styrkes nu yderligere af, at den nye S-regering vil give 3F de facto-monopol på overenskomster på transportområdet. Det ligger implicit i det forslag, som FH og DA sammen præsenterede i det såkaldte Padborg-udvalg, og som regeringen omgående har bragt ind i et lovforberedende udvalg. Hvis det vedtages, vil det i praksis føre til en monopolisering af 3F’s overenskomster. ITD mener, at forslaget fra FH og DA bryder med den praksis, som Højesteret har lagt for dagen med NORTRA-dommen i 2015.

 
- Det, som vi oplever i vores erhverv lige nu, smager af magtfuldkommenhed, hvor regeringen alene tilgodeser én organisation på transportområdet med fatale konsekvenser for de øvrige. I ITD arbejder vi for frie og fair lønaftaler. Vi går varmt ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Men vi mener, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Derfor vil vi også nu og i de kommende måneder bekæmpe genindførelse af monopolet med alle midler, siger Trine S. Plesner, som peger på, at ITD og ITD Arbejdsgiver allerede har anlagt en sag mod den danske stat for at sikre reel foreningsfrihed i Danmark.

Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 indgik 3F aftaler med arbejdsgiverne, hvor begge parter – både lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer - forpligtede sig til at arbejde aktivt for at komme tilbage til den retstilstand, der gjaldt før NORTRA-dommen, og hvor 3F i praksis havde et lovfastsat monopol på vejgodstransportområdet. Med regeringens hjælp kan de formentlig inden længe glæde sig til at sætte flueben ud for den opgave - til stor skade for det danske vognmandserhverv.

ITD og ITD Arbejdsgiver har stævnet den danske stat for at opnå fuld foreningsfrihed for arbejdsgivere. Organisationerne vil have fastslået, at staten skal beskytte arbejdsgivernes ret til ikke at være medlem af en bestemt organisation. ITD og ITD Arbejdsgiver har erklæret sig villige til – om nødvendigt – at tage sagen hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Sagen kan få konsekvenser for hele den danske arbejdsmarkedsmodel på samme måde som den tidligere sag om eksklusivaftaler, som betød, at folketinget måtte sikre den negative foreningsfrihed ved lov.

SENESTE ITD NYT
torsdag 28. november 2024

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget

Så kom der endelig en afklaring: Folketinget har i dag vedtaget de tidligere varslede ændringer i vejafgiftsloven, som bl.a. indebærer en forhøjelse af dieselafgiften på 52 øre per liter og en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet.

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget >
onsdag 27. november 2024

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid

Virksomheder, der er indkaldt til kontrol af køre- og hviletidsreglerne, skal fremover anvende en ny virksomhedsportal til indsendelse af data.

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid >
tirsdag 26. november 2024

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48

I denne uge protesterer franske landmandsforeninger endnu engang.

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48 >