mandag 03. juni 2019 15:36

ITD: Alternativets grønne byudspil er blottet for realisme

Hvis man ikke vidste bedre, kunne man næsten forledes til at tro, at Alternativet havde hevet et klima- og miljøudspil fra 70’erne op af skuffen og støvet det af til lejligheden. Men nej, udspillet ”Renere luft og grønnere byer” er partiets dugfriske bud på, hvordan man løser problemer med luftforurening i byerne ved hjælp af – ja, cykler, offentlig transport, lukning af veje og forbud. Må vi i ITD opfordre Alternativet til at komme tilbage til nutiden og i stedet se nærmere på mere realistiske og tidssvarende muligheder – herunder nye, grønne teknologier og transportformer.

Med udspillet ”Renere luft og grønnere byer” vil Alternativet luftforureningen i byerne til livs. Det er en vigtigt og relevant målsætning, for luftforurening har alvorlige helbredsmæssige konsekvenser. I ITD er vi enige med Alternativet i, at målet må og skal være at gøre miljøet i byerne renere og sundere til gavn for de mennesker, der bor i byerne – men midlerne til at nå det skal være realistiske, så derfor skal politikerne tage ansvar for den grønne omstilling af transportsektoren.

 

- Luftforureningen i byerne skal reduceres. Det er vi slet ikke uenige i, men det nytter altså ikke at skrue tiden tilbage, og desuden er det heller ikke nødvendigt. Der findes rigtig mange nye teknologier og grønne løsninger, der kan bidrage til et renere og sundere bymiljø, og dem skal vi blive meget bedre til at udnytte i stedet for at bilde hinanden ind, at alle udfordringer løser sig, hvis vi tager cyklen eller toget. I vores branche, den tunge vejgodstransport, er de scenarier, som Alternativet fremlægger, helt igennem urealistiske. Varer og gods for ikke at tale om madvarer, der stiller helt specifikke krav til transportørerne, skal transporteres ind til byerne, og det kan altså ikke lade sig gøre på en elektrisk ladcykel. Derfor skal vi i branchen være på forkant med grønne løsninger og klimavenligt brændstof, men det kræver, at politikerne tager ansvar for den grønne omstilling af vejgodstransporten og ikke bare udstikker forbud og skærper reglerne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Alternativet foreslår i sit udspil blandt andet at skærpe reglerne for miljøzoner yderligere. Reglerne blev i forvejen skærpet i maj 2019, og de nye regler medfører endnu strengere krav til de lastbiler, busser og varebiler, der kører i byerne.

 

Herudover ser Alternativet gerne, at byer som København får mulighed for helt at lukke ned for biltrafikken i byen – uden at Folketinget blander sig i det. Konkret foreslås det, at biltrafikken på Åboulevarden på sigt lukkes helt, og dertil kommer, at partiet heller ikke vil bruge flere penge på at etablere vejinfrastruktur i form af en tunnel.

 

- Selv hvis vi mobiliserer vores bedste vilje, er det svært at forestille sig, hvordan Alternativet har tænkt sig, at det moderne samfund skal hænge sammen, hvis man forbyder og begrænser adgangen til infrastrukturen i København. Skal vi i vejgodstransporten læsse madvarer og byggematerialer af uden for byerne, og så kan folk hente dem på cykel? I den tunge vejgodstransport bidrager vi meget gerne til et renere bymiljø, og vi arbejder intensivt på at få den grønne omstilling af sektoren på den politiske dagsorden, så vi kan få den rigtigt i gang, det vil vi også gerne opfordre Alternativet til at gøre, slutter Carina Christensen.

 

Læs udspillet fra Alternativet her: https://alternativet.dk/nyheder/renere-luft-og-gronnere-trafik-i-byerne

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >