fredag 12. april 2019 12:22

ITD Arbejdsgiver og Krifa har indgået ny overenskomst

ITD Arbejdsgiver og Krifa har aftalt en fornyelse af overenskomsten. Ændringerne træder i kraft den 1. juli 2019 og indebærer blandt andet en forhøjelse af mindstelønnen.

Overenskomstforhandlingerne mellem ITD Arbejdsgiver og Krifa er vel gennemført, og parterne er blevet enige om fornyelse af overenskomsten for en etårig periode. Den nye overenskomst træder i kraft den 1. juli 2019.

Overenskomstfornyelsen betyder en lønfremskrivning, som giver 3,25 kroner mere i timen i mindsteløn for blandt andet chauffører og lagermedarbejdere. Da der er tale om en mindstelønsoverenskomst, bliver der lokalt ude på virksomhederne aftalt en personlig løn ud fra medarbejderens kvalifikationer, anciennitet med videre.

Direktør for ITD Arbejdsgiver, Trine Schiørring Plesner, er tilfreds med overenskomsten.

- Vi har bygget videre på de gode grundsten i den gældende overenskomst, og det er meget glædeligt, at vi står med en stærk overenskomst. Den sikrer både gode arbejdsvilkår for medarbejderne og fleksibilitet for virksomhederne. Det er en stærk overenskomst med løn og ansættelsesvilkår på brancheniveau, siger hun.

SENESTE ITD NYT
onsdag 06. november 2024

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf   

Den kommende vejafgift har efterhånden medført en del bekymringer i transportbranchen, og den seneste udmelding fra Transportministeriet, om at fordoble bøden fra 4500 kroner til 9000 kroner per overtrædelse per døgn for ikke at betale vejafgift, er ingen undtagelse.

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf    >
onsdag 06. november 2024

Forlængelse af kontrolperioden ved køre- og hviletidskontroller

Som følge af EU-reglerne vil perioden, der kontrolleres i forbindelse med kontrol af køre og hviletid, udvides fra 01. januar 2025.

Forlængelse af kontrolperioden ved køre- og hviletidskontroller >
tirsdag 05. november 2024

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle”

Tilbage i oktober 2024 besluttede Den Europæiske Unions Domstol at annullere kravet om, at en transportvirksomheds køretøj skal returneres til virksomhedens driftscentral i etableringslandet hver 8. uge. Nu har Færdselsstyrelsen meldt ud hvilken betydning, det får for deres kontrolpraksis.

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle” >