torsdag 07. november 2019 11:47

ITD: Drop de højere bøder til der er skabt fuld klarhed om ansvar for fejl på køretøjer

Usikkerheden om konsekvenserne af de skærpede bødesatser for alvorlige sikkerhedskritiske fejl skaber frygt hos chaufførerne og frustration hos vognmændene. ITD mener, at det skal stå fuldstændig klart, for hvilke fejl på køretøjet chauffør og vognmand kan drages til ansvar, før loven træder i kraft. Der mangler stadig en klar og tydelig kontrolinstruks. Det er en helt urimelig behandling af chauffører og vognmænd, og resultatet kan blive en unødvendig belastning af domstolene.

Færdselsstyrelsen vil på et dialogmøde med branchen den 11. november 2019 drøfte problemstillinger i forbindelse med konstatering af alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler og de kommende forhøjede bøder. ITD ser frem til mødet og efterlyser en klar og entydig liste med kategorisering af de sikkerhedskritiske fejl, inden loven træder i kraft.

 

- Ingen er uenige i, at køretøjer, der bevæger sig rundt i trafikken, skal være i forsvarlig stand. Vi skal bestemt heller ikke holde hånden over de få, der ikke vil vedligeholde, eller som springer over, hvor gærdet er lavest, når der skal vedligeholdes. Men vi må og skal have klare svar på, hvad der forventes af både chauffør og vognmand og ikke mindst, hvad man forventes at kunne dokumentere, inden loven træder i kraft. Lige nu ved ingen præcist, hvilke kriterier der lægges til grund for, om fejlene er mindre væsentlige eller farlige, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Derfor savner ITD klare svar fra myndighederne. 

 

- Myndighederne må sikre klare retningslinjer og en klar kontrolinstruks, inden loven træder i kraft. Ellers bør loven droppes. For os vil det være logisk, at myndighederne med udgangspunkt i vejsidesynsdirektivets bilag 2 oplister, hvad der anses som klart sikkerhedskritiske fejl, som chaufføren og vognmanden vil kunne pålægges de nye højere bøder for. Det vil kunne skabe klarhed for alle, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

 

Næste store usikkerhed, som ITD også ønsker svar på, er vurderingen af, hvorvidt chauffør og vognmand er vidende - eller burde være vidende om - at eventuelle kritiske fejl er til stede. Transportministeren har udtrykt, at chaufføren kun skal straffes ved uagtsomhed ved fejl og mangler, men det efterlader stadig et stort spillerum for fortolkninger, som skaber den store usikkerhed i branchen.

 

Chaufføren har ifølge et notat fra Transportministeriet ikke pligt til at foretage en mere tilbundsgående, teknisk undersøgelse af køretøjet inden kørsel, som normalt kun kan udføres af en synsvirksomhed eller mekaniker. Chaufføren skal heller ikke straffes for pludselig opståede fejl og mangler eller skjulte mangler, som, han ikke ved eller burde vide, er til stede.

 

Det er i sidste ende overvejende politiet, der skal kontrollere den nye lov. ITD er stærkt bekymret for, at der uden en meget klar kontrolinstruks kommer en lang række bøder, der skal prøves ved domstolene, for at få fastslået juridisk hvad der forventes af chauffør og vognmand.

SENESTE ITD NYT
torsdag 28. november 2024

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget

Så kom der endelig en afklaring: Folketinget har i dag vedtaget de tidligere varslede ændringer i vejafgiftsloven, som bl.a. indebærer en forhøjelse af dieselafgiften på 52 øre per liter og en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet.

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget >
onsdag 27. november 2024

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid

Virksomheder, der er indkaldt til kontrol af køre- og hviletidsreglerne, skal fremover anvende en ny virksomhedsportal til indsendelse af data.

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid >
tirsdag 26. november 2024

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48

I denne uge protesterer franske landmandsforeninger endnu engang.

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48 >