onsdag 02. oktober 2019 13:36

ITD: Finansloven kan blive dyr for mange transportvirksomheder

Den nye regering vil i sit første finanslovsudspil investere betragteligt i velfærd, og der er ikke meget at hente for transportvirksomhederne og for erhvervslivet generelt. Der er gode takter på klimaområdet og for erhvervsuddannelserne, men der er desværre også dyre regninger til virksomhederne, der jo ellers skal skabe den vækst, der nu og fremover skal finansiere velfærden, fastslår ITD. Særligt to områder rammer uhensigtsmæssigt: Øget arveafgift ved generationsskifte og øget bidrag til dækning af langtidssygemeldte medarbejdere.

Helt som ventet, vil den nye socialdemokratiske regering sende flere penge efter den borgernære velfærd. Det fremgår af det forslag til finanslov for 2020, som netop er fremlagt, og som bærer titlen ”Velfærd først”. I finanslovsudspillet vil regeringen løfte velfærden med op mod 5,4 milliarder kroner i 2020. Regeringen vil også sætte klima og miljø i front. Her afsættes 1 milliard kroner til ny grøn forskning for at nå i mål med de høje ambitioner på klimaområdet. Det nævnes specifikt, at den nødvendige omstilling af transportsektoren skal prioriteres, og at der skal gøres brug af hele paletten af værktøjer for at komme i mål. Desværre er der stadig kun fokus på den grønne omstilling af personbiler, og det er ikke nok, hvis man vil i mål med den historiske klimamålsætning.

- Det store fokus på klimaet og den grønne omstilling i finanslovsforslaget er enormt glædeligt, og med den socialdemokratiske regerings ambitiøse plan om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030, haster det med at finde bæredygtige løsninger. Transportområdet – og især den tunge vejgodstransport – udgør her en særlig udfordring, og derfor bør en væsentlig del af den grønne forskningsmilliard øremærkes denne. I ITD har vi konkret foreslået, at der nedsættes en særlig klimakommission for området, så der kan etableres en klar, politisk strategi for grøn vejgodstransport. Det synes vi stadig, man bør tænke ind, og vi bidrager gerne til arbejdet, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Finanslovsudspillet kommer i flere tilfælde til at koste dyrt for erhvervslivet. Regeringen vil hæve afgiften ved generationsskifte markant, og det vil i høj grad øge omkostningerne for de mange virksomheder, der står foran et sådant.

 

- Mange transportvirksomheder er familieejede og står foran et kommende generationsskifte. Med regeringens planer om at hæve afgiften på generationsskifte fra 6 til 15 procent kommer det til at koste virksomhederne dyrt. Her skal man tænke på, at det er penge, der allerede er betalt skat af én gang, og derfor er det på ingen måde rimeligt på den måde at flå virksomhederne igen, siger Carina Christensen.

Regeringen foreslår nu også, at virksomhedernes bidrag til dækning af langtidssygemeldte medarbejdere øges, så virksomhederne fremover skal betale for de første 40 af medarbejderens sygedage, hvor de i dag betaler for de første 30 dage.

 

- Det er efter vores opfattelse et uheldigt sted at hente finansiering til øget velfærd. Ud over at det er en voldsom stigning til de virksomheder, der rammes af sygdom, så kommer det heller ikke til at øge virksomhedernes incitament til at ansætte medarbejdere med højt sygefravær eller medarbejdere, som tidligere har været ramt af stress eller andet. Det øger presset på begge parter, og det er ikke konstruktivt for erhvervslivet, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Der er ingen konkrete vejinfrastrukturprojekter i finanslovsudspillet. Det kommer ikke som nogen overraskelse, da transportministeren allerede har meldt ud, at den nye regering vil starte forfra på de drøftelser om en langsigtet investeringsplan for infrastrukturen, som branchen længe har efterspurgt, og som der er hårdt brug for. Det bliver nu afgørende, at de forhandlinger snart bliver indledt, så trængselsudfordringerne kan imødegås, og så der bliver sat skub under den grønne omstilling af vejgodstransporten.

 

Glædeligt er det dog, at regeringen lægger op til at fjerne omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet og vil tilføre 168 millioner kroner årligt i perioden 2020-2023 til at videreføre kvalitetspuljen til erhvervsuddannelserne.

 

- Det er glædeligt, at der er fokus på erhvervsuddannelserne, det er der brug for. I transportsektoren er der allerede nu alvorlig mangel på faglært arbejdskraft, og det er en stor udfordring for erhvervet. Vi ser derfor gerne, at nogle af pengene målrettes transport- og logistikområdet, fastslår Carina Christensen.


Se regeringens forslag til finanslov her: https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2019/10/regeringen-saetter-velfaerd-foerst-i-groent-forslag-til-finanslov?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

SENESTE ITD NYT
tirsdag 15. juli 2025

Østrig - Lukning af Arlbergtunnelen i september

Fem dage i september lukkes Arlbergtunnelen om natten, der etableres omkørsel via B197.

Østrig - Lukning af Arlbergtunnelen i september >
mandag 07. juli 2025

25-timers-reglen afskaffes: Fantastiske nyheder for branchen

Efter længere tids opfordring fra ITD afskaffer Transportministeriet nu 25-timers-reglen. Ophævelsen af parkeringsreglen træder i kraft den 1. januar 2026. “Et nødvendigt opgør med en håbløs regel,” udtaler formand for ITD, John Agervig Skovrup.

25-timers-reglen afskaffes: Fantastiske nyheder for branchen >
fredag 04. juli 2025

Vejledningen er klar: Nu kan du forberede din ansøgning til årets grønne pulje

Der åbnes for ansøgninger til årets pulje til grøn omstilling den 3. september 2025 – læs vejledningen og gør dig klar i god tid.

Vejledningen er klar: Nu kan du forberede din ansøgning til årets grønne pulje >