ITD: Fint infrastrukturudspil fra Socialdemokratiet
Copyright: Colourbox.dk
Socialdemokratiet har i dag fremlagt en plan, der indeholder investeringer til veje, tog og cykelstier for 70 milliarder kroner. Partiet foreslår samtidig rullende 10-årsplaner for infrastrukturen. ITD hilser udspillet velkommen:
- Vi glæder os over udspillet fra Socialdemokratiet. Der tegner sig nu en meget bred politisk vilje til nye store investeringer i infrastruktur. Det er til gavn for hele Danmark. I ITD ønsker vi også, at der skal udvikles en fremtidssikret masterplan for nye infrastrukturinvesteringer, og ligesom Socialdemokratiet mener vi også, at masterplanen skal understøttes med rettidige investeringer i Danmarks infrastruktur. Vi hilser forslaget, om at et bredt politisk flertal forpligter sig til at mødes hvert femte år for at tilrettelægge en ny investeringsplan for de næste 10 år, velkommen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Socialdemokraterne vil i planen afsætte 70 milliarder kroner til en ny infrastrukturplan.
- 70 milliarder kroner til både veje, tog og cykelstier bringer os ikke i mål, men det er et fornuftigt udgangspunkt for kommende politiske drøftelser. Infrastruktur er en samfundsmæssig god investering, ligesom det er afgørende, hvis vi skal sikre øget vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne. Det gør vi bedst, hvis der bliver skabt brede politiske aftaler om infrastrukturen, så planerne er levedygtige og langtidsholdbare – også efter et valg. Det lægger Socialdemokratiet i sit udspil op til, og det er overordentlig glædeligt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Socialdemokratiet skriver da også selv i deres udspil, at 70 milliarder kroner ikke er nok til at finansiere alle de foreslåede projekter, og derfor skal flere af projekterne drøftes og aftales med et bredt flertal af Folketinget.
ITD bidrager meget gerne til arbejdet med at udarbejde en ny masterplan for de fremtidige investeringer i dansk infrastruktur, og her har organisationen nogle helt konkrete ønsker, som bør indgå. Det gælder blandt andet en dobbeltsikring af det store motorvejs-H, at der foretages markante udbygninger af rastepladskapaciteten for lastbiler i Danmark, og at erhvervslivets ønsker og behov generelt inddrages i beslutningsgrundlaget ved ny infrastruktur.