fredag 18. januar 2019 14:33

ITD: Ingen overraskelse at regeringen agter at støtte EU-Kommissionen og ikke vognmændene i sagen mod Post Danmark

Fremfor at støtte de danske vognmænds kamp for fair og lige konkurrence i transporterhvervet melder regeringen nu, at den agter at bakke op om EU-Kommissionen i den sag om ny ulovlig statsstøtte til Post Danmark, som ITD og Danske Fragtmænd har anlagt ved EU-Domstolen. Regeringens melding kommer på ingen måde bag på ITD, som ufortrødent vil fortsætte kampen mod den statsejede post- og logistikgigant.

Af et offentligt notat fra Transport- Bygnings- og Boligudvalget fremgår det, at regeringen agter at støtte EU-Kommissionen i den sag om ulovlig statsstøtte, som ITD og Danske Fragtmænd anlagde ved EU-domstolen i September 2018. I notatet anføres det, at grunden til regeringens interesse i at bakke op om EU-Kommissionen er, at statsstøtten til Post Danmark på 1,683 milliarder svenske kroner er en forudsætning for, at Post Danmark kan gennemføre den nødvendige transformation af virksomheden.

 

Beslutningen om at regeringen vil intervenere i sagen til fordel for EU-Kommissionen, kommer på ingen måde bag på ITD.

 

-  Den danske stat er medejer af Post Nord, som ejer Post Danmark, og derfor er det forventeligt, at regeringen nu melder, at den agter at støtte EU-Kommissionen i den domstolssag, som ITD og Danske Fragtmænd har anlagt vedrørende ulovlig statsstøtte til Post Danmark. Vi forventer også, at den svenske regering, som også er medejer, intervenerer til støtte for EU-Kommissionen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD og Danske Fragtmænd har anlagt sagen for at få sat en stopper for ny statsstøtte til Post Danmark og for at komme den unfair konkurrence fra det store statsejede selskab til livs.

 

-  I denne her sag er der ingen tvivl om, at vi er oppe mod stærke kræfter. Regeringen vil gå meget langt for at beskytte sine aktiver. Vi vil omvendt have sat en stopper for den unfair konkurrence fra Post Danmark. Et statsstøttet selskab har ikke noget at gøre i et marked, der i forvejen er udsat for benhård konkurrence. Vi er i gang med den juridiske proces, og nu ruller boldene fra begge sider, siger Carina Christensen. 

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >