fredag 18. januar 2019 14:33

ITD: Ingen overraskelse at regeringen agter at støtte EU-Kommissionen og ikke vognmændene i sagen mod Post Danmark

Fremfor at støtte de danske vognmænds kamp for fair og lige konkurrence i transporterhvervet melder regeringen nu, at den agter at bakke op om EU-Kommissionen i den sag om ny ulovlig statsstøtte til Post Danmark, som ITD og Danske Fragtmænd har anlagt ved EU-Domstolen. Regeringens melding kommer på ingen måde bag på ITD, som ufortrødent vil fortsætte kampen mod den statsejede post- og logistikgigant.

Af et offentligt notat fra Transport- Bygnings- og Boligudvalget fremgår det, at regeringen agter at støtte EU-Kommissionen i den sag om ulovlig statsstøtte, som ITD og Danske Fragtmænd anlagde ved EU-domstolen i September 2018. I notatet anføres det, at grunden til regeringens interesse i at bakke op om EU-Kommissionen er, at statsstøtten til Post Danmark på 1,683 milliarder svenske kroner er en forudsætning for, at Post Danmark kan gennemføre den nødvendige transformation af virksomheden.

 

Beslutningen om at regeringen vil intervenere i sagen til fordel for EU-Kommissionen, kommer på ingen måde bag på ITD.

 

-  Den danske stat er medejer af Post Nord, som ejer Post Danmark, og derfor er det forventeligt, at regeringen nu melder, at den agter at støtte EU-Kommissionen i den domstolssag, som ITD og Danske Fragtmænd har anlagt vedrørende ulovlig statsstøtte til Post Danmark. Vi forventer også, at den svenske regering, som også er medejer, intervenerer til støtte for EU-Kommissionen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD og Danske Fragtmænd har anlagt sagen for at få sat en stopper for ny statsstøtte til Post Danmark og for at komme den unfair konkurrence fra det store statsejede selskab til livs.

 

-  I denne her sag er der ingen tvivl om, at vi er oppe mod stærke kræfter. Regeringen vil gå meget langt for at beskytte sine aktiver. Vi vil omvendt have sat en stopper for den unfair konkurrence fra Post Danmark. Et statsstøttet selskab har ikke noget at gøre i et marked, der i forvejen er udsat for benhård konkurrence. Vi er i gang med den juridiske proces, og nu ruller boldene fra begge sider, siger Carina Christensen. 

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >