lørdag 06. april 2019 10:12

ITD skal arbejde mere digitalt og styrke automatiseringen

ITD skal være et førende videnscenter inden for digitale løsninger og datadrevet rådgivning inden for vejgodstransport og logistik. Til at bistå ITD’s arbejde nedsættes et ”advisory board for digitalisering og automatisering af dansk vejgodstransport- og logistik”. Det fortalte ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen, i sin beretning på ITD’s generalforsamling 2019.

Vejgodstransporten står over for en gennemgribende digitalisering i det kommende årti. Hvis vi her i Danmark skal være ”de bedste”, så kræver det, at medlemmerne og deres medarbejdere forstår at udnytte de nye digitale forretningsmodeller. Derfor vil ITD fremover være endnu mere aktiv med digital service. Det fortalte ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen, i sin beretning på ITD’s generalforsamling 2019.

 

- Vi etablerer derfor en ny afdeling, der skal gøre ITD til et ”førende videnscenter inden for digitale løsninger og datadrevet rådgivning inden for vejgodstransport og logistik”. Arbejdet skal skabe direkte værdi for medlemmerne, og vi ansætter en ny digitaliseringschef, som aktivt skal hjælpe dem med at udnytte digitale løsninger til at komme helt i front, siger hun.

 

Fremover vil ITD også hjælpe medlemsvirksomhederne endnu mere med at finde nye digitale produkter, forretningsmodeller og arbejdsformer, der kan styrke deres konkurrencekraft og lette hverdagen. Ligeledes vil der være rådgivning ved it-indkøb med kravsspecifikationer og juridiske forhold, og ITD vil etablere netværk om digitalisering. Internt vil ITD selv gå foran som det gode eksempel med digital medlemsbetjening og sagsbehandling for at yde en bedre og mere målrettet service for medlemmer og kunder.

 

Der er lang vej, før selvkørende og førerløse lastbiler bliver en realitet på vejene, men I fremtiden bliver vi gradvist mere og mere automatiserede. ITD mener, at Danmark skal bidrage meget aktivt til en ”tidlig udvikling” af teknologiparat lovgivning vedrørende selvkørende og førerløse enheder. Det gælder både i Danmark og i resten af EU.

 

- Til at bistå ITD’s arbejde nedsætter foreningen nu et ”advisory board for digitalisering og automatisering af dansk vejgodstransport- og logistik”, fortæller Carina Christensen.

 

- Samtidig foreslår vi, at der – hurtigst muligt - nedsættes en arbejdsgruppe med virksomheder, myndigheder, teknologieksperter og transportorganisationer til at løse opgaven. Vi er i ITD 100 procent klar til at bidrage, og vi vil fremover systematisk overvåge udviklingen inden for selvkørende og førerløs vejgodstransport i andre lande for at modvirke, at Danmark sakker bagud, siger hun.

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 06. november 2024

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf   

Den kommende vejafgift har efterhånden medført en del bekymringer i transportbranchen, og den seneste udmelding fra Transportministeriet, om at fordoble bøden fra 4500 kroner til 9000 kroner per overtrædelse per døgn for ikke at betale vejafgift, er ingen undtagelse.

ITD kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf    >
onsdag 06. november 2024

Forlængelse af kontrolperioden ved køre- og hviletidskontroller

Som følge af EU-reglerne vil perioden, der kontrolleres i forbindelse med kontrol af køre og hviletid, udvides fra 01. januar 2025.

Forlængelse af kontrolperioden ved køre- og hviletidskontroller >
tirsdag 05. november 2024

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle”

Tilbage i oktober 2024 besluttede Den Europæiske Unions Domstol at annullere kravet om, at en transportvirksomheds køretøj skal returneres til virksomhedens driftscentral i etableringslandet hver 8. uge. Nu har Færdselsstyrelsen meldt ud hvilken betydning, det får for deres kontrolpraksis.

Færdselsstyrelsen sløjfer nu kontrollen med ”return to home of the vehicle” >