fredag 20. december 2019 10:48

ITD: Spild af penge af sætte 110 millioner skattekroner mere ind på PostNords konto

Lad være med at kaste flere penge efter PostNord. Behovet for flere midler stopper ikke, og man kunne i princippet lige så godt brænde sedlerne af en for en. Sådan lyder meldingen fra ITD, efter at Folketinget i går besluttede at poste yderligere 110 millioner kroner i selskabet.

Folketingets Finansudvalg stemte torsdag aften et aktstykke igennem, der bevilger 110 millioner kroner til PostNord Danmark. Pengene skal gå til at forlænge den nuværende aftale med PostNord frem til sommeren 2020. Spild af penge, mener ITD.

-  Det er fuldstændig spild af penge, at et politisk flertal nu vil sætte yderligere 110 millioner kroner direkte ind på Post Nords konto. Man kunne lige så godt brænde hundredekronesedler af. Der er brug for et fundamentalt opgør med Post Nords underskudsgivende og konkurrenceforvridende forretningsmodel – ikke endnu en check udstedt af de danske skattebetalere, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD har gjort EU-Kommissionen opmærksom på, at PostNord nu tilføres flere penge, og at det efter al sandsynlighed igen vil ramme de private vognmænd, der konkurrerer med PostNord på det benhårde marked for pakker og stykgods. Derfor røg der en officiel klage til Kommissionen afsted, allerede da ITD hørte om aktstykket, siger Carina Christensen.

-   I ITD har vi allerede indsendt en klage til Kommissionen over den nye ulovlige statsstøtte, og vi vil gøre alt for, at Kommissionen kræver, at pengene skal betales tilbage. Pengene, som nu tikker ind hos PostNord, går direkte i et bundløst hul, og de kommer ikke til at dække det underskud, som er opstået. Det skal de danske skattebetalere ikke blive ved med at hæfte for, og de private vognmænd skal heller ikke finde sig i, at deres skattekroner går til at udkonkurrere dem selv.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >