tirsdag 14. maj 2019 09:29

ITD til Klimarådet: Den tunge transport har brug for en klima- og miljøkommission

Klimarådet stillede mandag den 13. maj 2019 skarpt på, hvordan Danmark kan blive klimaneutral i 2050, og på hvordan de forskellige sektorer kan reducere udledningerne frem mod 2030. Her gav ITD sit bud på, hvordan den tunge transport kan bidrage konstruktivt til den grønne omstilling.

Den tunge vejgodstransport spiller en væsentlig rolle i Danmarks grønne omstilling, og på den baggrund var ITD, som repræsentant for den tunge transport, inviteret til Klimarådets konference. Her gav organisationen sit bud på, hvordan Danmark bedst muligt takler udfordringerne med at reducere CO2-udledningen fra den tunge transport. Og budskabet var klart: Transportsektoren har brug for klare pejlemærker.  

- Den grønne omstilling af vejgodstransporten når ikke i mål, hvis erhvervet ikke får nogle klare og målrettede pejlemærker at sigte efter. Transportbranchen er kompleks, og der er mange forskellige køretøjstyper og transportopgaver. Derfor er det sådan set forståeligt nok, at politikerne indtil videre har tøvet, men nu skal vi altså i gang. Derfor er vores anbefaling, at den kommende regering hurtigst muligt nedsætter en klima- og miljøkommission med et bredt udsnit af repræsentanter fra branchen med henblik på at etablere en klar strategi for grøn vejgodstransport. Den skal fastlægge klare, fremtidsorienterede målsætninger og en klar politisk melding i forhold til, hvilken vej man ønsker at gå i Danmark - og resten af Europa - i forhold til fremtidig klima- og miljøregulering, sagde Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

De mange tilhørere kunne dog gå hjem i vished om, at transport- og logistikbranchen meget gerne vil den grønne omstilling og allerede er godt i gang med at effektivisere og reducere brændstofforbruget til gavn for klimaet.

- Der bliver konstant arbejdet med optimering af transporterne ude i virksomhederne, og omstillingsvilligheden er enorm, når de rigtige rammebetingelser er til stede. Vi har mange eksempler på, at grønne ambitioner og et konkurrencedygtigt erhverv ikke nødvendigvis er hinandens modsætninger. Men vi kommer ikke uden om at skulle omstille vejgodstransporten til alternative grønne energiformer og drivmidler. Hvis det skal lykkes, mangler vi, at politikerne følger transportvirksomhedernes eksempel og hopper i det grønne arbejdstøj, siger Jørn-Henrik Carstens. 

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.

 

Læs mere om Klimarådets arbejde her.

SENESTE ITD NYT
torsdag 28. november 2024

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget

Så kom der endelig en afklaring: Folketinget har i dag vedtaget de tidligere varslede ændringer i vejafgiftsloven, som bl.a. indebærer en forhøjelse af dieselafgiften på 52 øre per liter og en midlertidig nedsættelse af den kilometerbaserede vejafgift, der træder i kraft ved årsskiftet.

Ændringerne i vejafgiften er vedtaget >
onsdag 27. november 2024

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid

Virksomheder, der er indkaldt til kontrol af køre- og hviletidsreglerne, skal fremover anvende en ny virksomhedsportal til indsendelse af data.

Færdselsstyrelsen har taget nye systemer i brug til kontrol af køre- og hviletid >
tirsdag 26. november 2024

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48

I denne uge protesterer franske landmandsforeninger endnu engang.

Frankrig: Landmænd protesterer igen – uge 48 >