tirsdag 14. maj 2019 09:29

ITD til Klimarådet: Den tunge transport har brug for en klima- og miljøkommission

Klimarådet stillede mandag den 13. maj 2019 skarpt på, hvordan Danmark kan blive klimaneutral i 2050, og på hvordan de forskellige sektorer kan reducere udledningerne frem mod 2030. Her gav ITD sit bud på, hvordan den tunge transport kan bidrage konstruktivt til den grønne omstilling.

Den tunge vejgodstransport spiller en væsentlig rolle i Danmarks grønne omstilling, og på den baggrund var ITD, som repræsentant for den tunge transport, inviteret til Klimarådets konference. Her gav organisationen sit bud på, hvordan Danmark bedst muligt takler udfordringerne med at reducere CO2-udledningen fra den tunge transport. Og budskabet var klart: Transportsektoren har brug for klare pejlemærker.  

- Den grønne omstilling af vejgodstransporten når ikke i mål, hvis erhvervet ikke får nogle klare og målrettede pejlemærker at sigte efter. Transportbranchen er kompleks, og der er mange forskellige køretøjstyper og transportopgaver. Derfor er det sådan set forståeligt nok, at politikerne indtil videre har tøvet, men nu skal vi altså i gang. Derfor er vores anbefaling, at den kommende regering hurtigst muligt nedsætter en klima- og miljøkommission med et bredt udsnit af repræsentanter fra branchen med henblik på at etablere en klar strategi for grøn vejgodstransport. Den skal fastlægge klare, fremtidsorienterede målsætninger og en klar politisk melding i forhold til, hvilken vej man ønsker at gå i Danmark - og resten af Europa - i forhold til fremtidig klima- og miljøregulering, sagde Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

De mange tilhørere kunne dog gå hjem i vished om, at transport- og logistikbranchen meget gerne vil den grønne omstilling og allerede er godt i gang med at effektivisere og reducere brændstofforbruget til gavn for klimaet.

- Der bliver konstant arbejdet med optimering af transporterne ude i virksomhederne, og omstillingsvilligheden er enorm, når de rigtige rammebetingelser er til stede. Vi har mange eksempler på, at grønne ambitioner og et konkurrencedygtigt erhverv ikke nødvendigvis er hinandens modsætninger. Men vi kommer ikke uden om at skulle omstille vejgodstransporten til alternative grønne energiformer og drivmidler. Hvis det skal lykkes, mangler vi, at politikerne følger transportvirksomhedernes eksempel og hopper i det grønne arbejdstøj, siger Jørn-Henrik Carstens. 

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.

 

Læs mere om Klimarådets arbejde her.

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >