torsdag 12. december 2019 11:31

ITD: Vejpakkeresultat kan nu endelig sikre klarhed om reglerne i vejgodstransporten

ITD glæder sig over, at der nu efter mere end to og et halvt års forhandlinger er landet en Vejpakke i EU. Det er Europa-Parlamentet og EU's medlemsstater, der er blevet enige om en lovpakke for godstransport (Vejpakkens del 1), som nu bare mangler godkendelse af Europa-Parlamentet og Ministerrådet.

EU’s lovgivende institutioner er blevet enige om en aftale om Vejpakken, der fastsætter de fremtidige rammevilkår for hele Europas vejgodstransporterhverv. Det skaber glæde i ITD, at et meget langt forløb om Vejpakken nu er ved at være afsluttet.

 

- I ITD hilser vi det velkomment, at der nu endelig ser ud til at være klarhed over, hvilke regler der skal gælde for vejgodstransporten i Europa. Transportvirksomhederne har meget længe efterspurgt stærke og fair fælles regler, der kan kontrolleres og håndhæves effektivt. Forhåbentlig får vi det nu. Vi ser frem til at læse det konkrete indhold i aftalen. Der er en del aftalepunkter, som vi skal dykke yderligere ned i for at kunne vurdere betydningen for erhvervet, men vi er glade for og tilfredse med, at det er lykkes at blive enige i EU om nye spilleregler, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

En af de store knaster i Vejpakken er bestemmelsen om, hvor tit lastbilerne skal vende tilbage til virksomhedens hovedkvarter. Det ser ud til at være landet på otte uger.

 

Derudover vil køre- og hviletidsbestemmelserne fremover give mulighed for to på hinanden følgende reducerede ugehvil, dog stadig med en begrænsning på 90 timers køretid over to uger og chauffører i international trafik skal retur til hjemlandet hver tredje uge.

 

Næste generation af smarttakografen (version 2) skal indføres obligatorisk i alle tunge lastbiler i 2025 og i varebiler under 3,5 tons fra juli 2026 (det forlyder, at reglerne også kommer til at gælde varebiler over 2,4 tons). Cabotagereglerne vil fortsat begrænse kørslen til tre ture på syv dage, men samtidig formentlig indeholde "cool off periode" på fire dage, før der igen kan køres cabotage i en medlemsstat.

 

Vejpakken blev fremsat i maj 2017, og det har krævet hårde forhandlinger at nå i mål. Aftalen skal nu tilbage og formelt godkendes i EU-institutionerne, før den er endelig vedtaget. Det forventes at ske i den nærmeste fremtid.

 

ITD vender tilbage med flere detaljer, når aftalepunkterne er tilgængelige.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >