torsdag 07. februar 2019 08:39

ITD: Vognmændene tilfredse med tysk godkendelse af Femern-forbindelsen

De tyske myndigheder har nu godkendt den tyske del af Femern-forbindelsen, og det er et meget vigtigt skridt i realiseringen af Femern Bælt-tunnelen. Forventningen er, at den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland er klar til brug i 2028.

- Vi er i ITD oprigtigt tilfredse med, at de tyske myndigheder i Slesvig-Holsten nu endeligt har underskrevet aftalen om etableringen af Femern-forbindelsens tyske landanlæg. Med underskriften i hus er det så godt som sikkert, at den vigtige faste forbindelse mellem Lolland og Femern også bliver realiseret, og underskriften er da også et meget vigtigt øjeblik i Femern-projektets historie. 

 

Sådan siger chefkonsulent Anders Jessen fra ITD i en kommentar til den seneste udvikling om Femern-projektet.

 

Anders Jessen tilføjer, at den kommende faste forbindelse over Femern vil være et kæmpeskridt frem mod en kærkommen integrering af dansk infrastruktur i forhold til transportmarkederne i Tyskland. 

 

- Den faste forbindelse er guld værd for de mange transport- og logistikvirksomheder, der udfører lastbiltrafikker mellem Sjælland og Tyskland. Hertil kommer, at trafikkerne mellem Sverige og Tyskland også bliver mere fordelagtige, og derfor vil den faste Femern-forbindelse blive til stor gavn for samhandlen mellem landene i det nordlige Europa, understreger han. 

 

ITD håber, at tidshorisonten nu kan holde, så de første person- og lastbiler kan rulle ind i den nye sænketunnel engang i 2028. 

 

- Vi er selvfølgelig bevidste om, at der stadig mangler afklaring på tysk side i forhold til de tyske miljøorganisationers klager over projektet, men vi har kun fælles interesse med miljøorganisationerne i, at forbindelsen gennemføres med den nødvendige respekt for natur og miljø.

 

ITD glæder sig også over, at Femern-forbindelsen bliver fuldt ud brugerfinansieret. Med den finansieringsmodel kommer projektet ikke til at forsinke eller på anden måde negativt påvirke andre stærkt nødvendige infrastrukturprojekter i Danmark.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 27. juni 2025

ITD indgår eksklusiv speditøraftale med Q8Truck – giver medlemmer rabat på diesel

Som ITD-medlem kan du nu få rabat på diesel hos Q8Truck-stationer samt Q8 og F24 – rabatten afhænger af årligt forbrug.

ITD indgår eksklusiv speditøraftale med Q8Truck – giver medlemmer rabat på diesel >
torsdag 26. juni 2025

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling

Andelen af ellastbiler i Danmark er kun steget med 0,3 % på et år. Men hvorfor går branchens omstilling fra diesel til el ikke hurtigere? Det ser værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” nærmere på i den nye episode, hvor de har inviteret Dennis Hartung i studiet.

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling >
onsdag 25. juni 2025

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata

Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og har indgivet en formel klage over den manglende transparens.

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata >