torsdag 07. februar 2019 08:39

ITD: Vognmændene tilfredse med tysk godkendelse af Femern-forbindelsen

De tyske myndigheder har nu godkendt den tyske del af Femern-forbindelsen, og det er et meget vigtigt skridt i realiseringen af Femern Bælt-tunnelen. Forventningen er, at den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland er klar til brug i 2028.

- Vi er i ITD oprigtigt tilfredse med, at de tyske myndigheder i Slesvig-Holsten nu endeligt har underskrevet aftalen om etableringen af Femern-forbindelsens tyske landanlæg. Med underskriften i hus er det så godt som sikkert, at den vigtige faste forbindelse mellem Lolland og Femern også bliver realiseret, og underskriften er da også et meget vigtigt øjeblik i Femern-projektets historie. 

 

Sådan siger chefkonsulent Anders Jessen fra ITD i en kommentar til den seneste udvikling om Femern-projektet.

 

Anders Jessen tilføjer, at den kommende faste forbindelse over Femern vil være et kæmpeskridt frem mod en kærkommen integrering af dansk infrastruktur i forhold til transportmarkederne i Tyskland. 

 

- Den faste forbindelse er guld værd for de mange transport- og logistikvirksomheder, der udfører lastbiltrafikker mellem Sjælland og Tyskland. Hertil kommer, at trafikkerne mellem Sverige og Tyskland også bliver mere fordelagtige, og derfor vil den faste Femern-forbindelse blive til stor gavn for samhandlen mellem landene i det nordlige Europa, understreger han. 

 

ITD håber, at tidshorisonten nu kan holde, så de første person- og lastbiler kan rulle ind i den nye sænketunnel engang i 2028. 

 

- Vi er selvfølgelig bevidste om, at der stadig mangler afklaring på tysk side i forhold til de tyske miljøorganisationers klager over projektet, men vi har kun fælles interesse med miljøorganisationerne i, at forbindelsen gennemføres med den nødvendige respekt for natur og miljø.

 

ITD glæder sig også over, at Femern-forbindelsen bliver fuldt ud brugerfinansieret. Med den finansieringsmodel kommer projektet ikke til at forsinke eller på anden måde negativt påvirke andre stærkt nødvendige infrastrukturprojekter i Danmark.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >