torsdag 07. februar 2019 08:39

ITD: Vognmændene tilfredse med tysk godkendelse af Femern-forbindelsen

De tyske myndigheder har nu godkendt den tyske del af Femern-forbindelsen, og det er et meget vigtigt skridt i realiseringen af Femern Bælt-tunnelen. Forventningen er, at den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland er klar til brug i 2028.

- Vi er i ITD oprigtigt tilfredse med, at de tyske myndigheder i Slesvig-Holsten nu endeligt har underskrevet aftalen om etableringen af Femern-forbindelsens tyske landanlæg. Med underskriften i hus er det så godt som sikkert, at den vigtige faste forbindelse mellem Lolland og Femern også bliver realiseret, og underskriften er da også et meget vigtigt øjeblik i Femern-projektets historie. 

 

Sådan siger chefkonsulent Anders Jessen fra ITD i en kommentar til den seneste udvikling om Femern-projektet.

 

Anders Jessen tilføjer, at den kommende faste forbindelse over Femern vil være et kæmpeskridt frem mod en kærkommen integrering af dansk infrastruktur i forhold til transportmarkederne i Tyskland. 

 

- Den faste forbindelse er guld værd for de mange transport- og logistikvirksomheder, der udfører lastbiltrafikker mellem Sjælland og Tyskland. Hertil kommer, at trafikkerne mellem Sverige og Tyskland også bliver mere fordelagtige, og derfor vil den faste Femern-forbindelse blive til stor gavn for samhandlen mellem landene i det nordlige Europa, understreger han. 

 

ITD håber, at tidshorisonten nu kan holde, så de første person- og lastbiler kan rulle ind i den nye sænketunnel engang i 2028. 

 

- Vi er selvfølgelig bevidste om, at der stadig mangler afklaring på tysk side i forhold til de tyske miljøorganisationers klager over projektet, men vi har kun fælles interesse med miljøorganisationerne i, at forbindelsen gennemføres med den nødvendige respekt for natur og miljø.

 

ITD glæder sig også over, at Femern-forbindelsen bliver fuldt ud brugerfinansieret. Med den finansieringsmodel kommer projektet ikke til at forsinke eller på anden måde negativt påvirke andre stærkt nødvendige infrastrukturprojekter i Danmark.

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 29. oktober 2025

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler

Vi støtter en europæisk underskriftsindsamling mod EU-Kommissionens planlagte tvangskrav om nul-emissionskøretøjer og anbefaler vores medlemmer at gøre det samme.

Støt underskriftsindsamlingen mod tvungne krav om nul-emissionslastbiler >
onsdag 29. oktober 2025

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr

I denne måneds afsnit af “Vognmanden” tager John Skovrup og Mads Krabbe lytterne med hele vejen fra de første eksportvognmænd og FDE’s begyndelse til nutidens ITD. Der bliver også nørdet plys til lastbilen, politik og grøn omstilling.

“Vognmanden” vender det danske transporteventyr >
fredag 24. oktober 2025

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid

Stigende administrative byrder rammer især de mindre vognmænd, og det kan få konsekvenser for branchens fremtid. Det siger International Transport Danmarks direktør, Stefan K. Schou, i et interview med Lastbil Magasinet.

ITD-direktør i stort interview om branchens fremtid >