fredag 08. november 2019 10:19

Klimapartnerskab for landtransport med DSV i spidsen

Regeringen har indgået i alt 13 klimapartnerskaber med dansk erhvervsliv – heraf et med landtransporten - hvor direktøren for DSV Panalpina skal stå i spidsen. Nedsættelsen af et klimapartnerskab for landtransporten og valget af formand vækker glæde hos ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Regeringen vil med helt nye klimapartnerskaber sætte gang i branchesamarbejder om nedbringelse af CO2-udledninger og drivhusgasser til lands, til vands og i luften. Transportbranchen er dermed en af de sektorer, der får sit eget partnerskab, som skal være med til at sikre en mere klimavenlig landtransport.

 

- Det er et overordentlig godt initiativ, regeringen har taget. I ITD har vi længe efterspurgt et overordnet tiltag for den grønne omstilling, hvor branchen, der ligger inde med en masse nyttig viden og knowhow, også inddrages i processen. Virksomhederne er allerede godt i gang, men mange efterlyser en overordnet strategi og mere samarbejde på området. Derfor er vi bestemt meget positive over for det nye klimapartnerskab, der lægger op til et konstruktivt samarbejde med branchen om, hvordan vi bedst muligt når i mål med at reducere transportens udledning af drivhusgasser, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.


Transportministeren fremhæver, at klimapartnerskabet for landtransport er et af de vigtigste områder at tage fat på, når det gælder den grønne omstilling af transportsektoren. Til at stå i spidsen for arbejdet har han derfor udpeget direktøren for DSV Panalpina, Jens Bjørn Andersen. 

 

- Det er yderst positivt for hele transporterhvervet, at Jens Bjørn Andersen har takket ja til opgaven som formand for klimapartnerskabet for landtransport. DSV Panalpina er transportmarkedets største spiller i Danmark, og de spiller også en enorm rolle på det internationale marked. Jens Bjørn Andersen kommer med kæmpe erfaring og viden, som han kan bringe i spil. DSV Road er medlem af ITD, og vi er naturligvis stolte over, at det er et af vores medlemmer, der nu skal sidde for bordenden i partnerskabet, tilføjer Carina Christensen.

 

Ud over de 13 klimapartnerskaber opretter regeringen også et Grønt Erhvervsforum, hvor flere ministre, formændene for de 13 klimapartnerskaber og repræsentanter for Fagbevægelsen og eksperter deltager. Her er det hensigten, at implementeringen af klimapartnerskabernes køreplaner og forslag løbende bliver fulgt.


Regeringen præsenterer de nye klimapartnerskaber med erhvervslivet onsdag den 13. november 2019 kl. 15.00. Det sker på et pressemøde på Marienborg.

 

Læs pressemeddelelsen fra Transportministeriet her: https://www.trm.dk/nyheder/2019/nyt-klimapartnerskab-skal-sikre-en-mere-klimavenlig-landtransport/

 

Foto: colourbox

 

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 26. februar 2025

Rumænien indfører RO e-Sigiliu – nyt system til overvågning af lastbiler

RO e-Sigiliu (RO e-Seal) er de rumænske skatte- og toldmyndigheders nyeste system til overvågning af transporter af højrisikogods i Rumænien. Systemet giver myndighederne adgang til oplysninger om placeringen af det transportmiddel, som det anvendes på.

Rumænien indfører RO e-Sigiliu – nyt system til overvågning af lastbiler >
tirsdag 25. februar 2025

Vejafgift: Minister anerkender fejl i statens system

Transportminister Thomas Danielsen imødekommer nu vognmandsbranchen og vil annullere alle vejafgiftsbøder, der åbenlyst skyldes fejl. Det udtaler han til Avisen Danmark. Det sker efter en længere periode, hvor ITD har arbejdet intensivt på at gøre myndighederne opmærksomme på de alvorlige systemfejl.

Vejafgift: Minister anerkender fejl i statens system >
fredag 21. februar 2025

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok

Efter halvanden måneds bødecirkus lover transportminister Thomas Danielsen, at flere vejafgiftsbøder vil blive annulleret. ITD glæder sig over ministerens tilkendegivelse, men stiller sig tvivlende overfor, om annullering af enkelte bøder vil løse problemerne.

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok >