mandag 18. marts 2019 10:14

Ny sanktionspraksis på dyretransporter gør det nemmere at være chauffører

Fødevarestyrelsen har netop gennemført en ændring i sanktionspraksis for chauffører af dyretransporter. Den nye praksis er foretaget i forlængelse af den politiske aftale fra december 2018, hvor regeringen og Dansk Folkeparti vedtog styrket kontrol på dyretransportområdet. Aftalen indeholder blandt andet en ophævelse af klippekortordningen.

Med den nye ændring vil fokus i forhold til sanktionering vedrørende transportegnethed i højere grad være rettet mod transportvirksomheden og landmanden. Konkret vil chaufføren på en dyretransport fremover alene blive sanktioneret ved grove overtrædelser, som han kan gøres personligt ansvarlig for. Det indebærer, at chaufføren som udgangspunkt ikke sanktioneres i de typiske sager om blandt andet ikke-transportegnede dyr og manglende vedligeholdelse af køretøjet.

 

- Vi er i ITD umiddelbart tilfredse med, at der lige på dette område er blevet lyttet til branchen. Men vi agter i samarbejde med Fødevarestyrelsen og andre aktører i branchen at fortsætte arbejdet for at få implementeret andre løsninger til gavn for transportbranchen, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

 

ITD peger på, at der stadig er en lang række problemer i forhold til dyretransportområdet. Det gælder for eksempel mangler og fejl ved GPS-registreringerne, fejl i Eksportportalen og uklarhed om definition af virksomheder, der betegnes som ”brodne kar”.

 

Den nye praksis betyder, at eventuelle sanktioner som udgangspunkt og efter en konkret vurdering fremover vil blive rettet mod transportvirksomheden og/eller besætningsejeren. Eventuelle overtrædelser og parternes udviste uagtsomhed vil dog altid være underlagt en konkret vurdering. Chaufføren er stadig ansvarlig, hvis han/hun har et påviseligt ansvar for skader på dyrene.

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >