mandag 18. marts 2019 10:14

Ny sanktionspraksis på dyretransporter gør det nemmere at være chauffører

Fødevarestyrelsen har netop gennemført en ændring i sanktionspraksis for chauffører af dyretransporter. Den nye praksis er foretaget i forlængelse af den politiske aftale fra december 2018, hvor regeringen og Dansk Folkeparti vedtog styrket kontrol på dyretransportområdet. Aftalen indeholder blandt andet en ophævelse af klippekortordningen.

Med den nye ændring vil fokus i forhold til sanktionering vedrørende transportegnethed i højere grad være rettet mod transportvirksomheden og landmanden. Konkret vil chaufføren på en dyretransport fremover alene blive sanktioneret ved grove overtrædelser, som han kan gøres personligt ansvarlig for. Det indebærer, at chaufføren som udgangspunkt ikke sanktioneres i de typiske sager om blandt andet ikke-transportegnede dyr og manglende vedligeholdelse af køretøjet.

 

- Vi er i ITD umiddelbart tilfredse med, at der lige på dette område er blevet lyttet til branchen. Men vi agter i samarbejde med Fødevarestyrelsen og andre aktører i branchen at fortsætte arbejdet for at få implementeret andre løsninger til gavn for transportbranchen, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

 

ITD peger på, at der stadig er en lang række problemer i forhold til dyretransportområdet. Det gælder for eksempel mangler og fejl ved GPS-registreringerne, fejl i Eksportportalen og uklarhed om definition af virksomheder, der betegnes som ”brodne kar”.

 

Den nye praksis betyder, at eventuelle sanktioner som udgangspunkt og efter en konkret vurdering fremover vil blive rettet mod transportvirksomheden og/eller besætningsejeren. Eventuelle overtrædelser og parternes udviste uagtsomhed vil dog altid være underlagt en konkret vurdering. Chaufføren er stadig ansvarlig, hvis han/hun har et påviseligt ansvar for skader på dyrene.

SENESTE ITD NYT
fredag 27. juni 2025

ITD indgår eksklusiv speditøraftale med Q8Truck – giver medlemmer rabat på diesel

Som ITD-medlem kan du nu få rabat på diesel hos Q8Truck-stationer samt Q8 og F24 – rabatten afhænger af årligt forbrug.

ITD indgår eksklusiv speditøraftale med Q8Truck – giver medlemmer rabat på diesel >
torsdag 26. juni 2025

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling

Andelen af ellastbiler i Danmark er kun steget med 0,3 % på et år. Men hvorfor går branchens omstilling fra diesel til el ikke hurtigere? Det ser værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” nærmere på i den nye episode, hvor de har inviteret Dennis Hartung i studiet.

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling >
onsdag 25. juni 2025

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata

Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og har indgivet en formel klage over den manglende transparens.

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata >