tirsdag 26. marts 2019 16:18

PostNord var hovedtema på Christiansborg-møde om unfair konkurrence

Danske Fragtmænd havde i dag inviteret til dialogmøde på Christiansborg om den ulige konkurrence i transportbranchen. Hovedtemaet på mødet var det stigende pres, som branchen oplever fra det statsstøttede PostNord og datterselskabet PostNord Logistics. Både vognmænd, transportpolitikere og brancheorganisationer deltog, og der blev fra alle sider taget yderst positivt imod et forslag fra politikerne om at nedsætte et udvalg, der skal arbejde videre med problemstillingen.

Mange transportvirksomheder er stærkt bekymrede for konkurrencen fra det statsstøttede PostNord og datterselskabet PostNord Logistics. De oplever, at det statsejede postselskab som led i deres nødvendige genopretningsplan bevæger sig længere og længere ind på det i forvejen ikke særligt rentable marked for paller og stykgods. På den baggrund havde Danske Fragtmænd i dag inviteret politikere, brancheorganisationer og interessenter til paneldebat på Christiansborg, og her luftede både fragtmændene og brancheorganisationerne deres bekymring for, at statsstøtten til PostNord anvendes til at udkonkurrere de private vognmandsvirksomheder, samt deres undren over, at PostNord som led i deres genopretningsplan begiver sig ind på stykgodsmarkedet, der ligger langt fra brevområdet, som er omfattet af befordringspligten. Stykgodsmarkedet i Danmark er yderst velfungerende og drives i hård, men fair konkurrence, af de private aktører i markedet, som for eksempel Danske Fragtmænd.
 

-  Det helt overordnede spørgsmål er, om staten fortsat skal støtte en virksomhed, der som PostNord befinder sig i direkte konkurrence med det private marked. Hvor stor en rolle skal for eksempel PostNord Logistics spille, og skal væksten ske ved at dumpe priserne på paller og stykgods, hvor markedet i forvejen er ekstremt hårdt presset? Det mener vi naturligvis ikke, og derfor har vi taget initiativ til dette dialogmøde. Vi fik en god dialog med både politikerne og brancheorganisationerne, og vi glæder os ikke mindst over, at flere politikere på mødet foreslog, at der bliver nedsat et udvalg, der skal se nærmere på dette område, siger Jørn Skov, administrerende direktør i Danske Fragtmænd.


Fra polisk side deltog Rasmus Prehn (S), Kristian Pihl Lorenzen (V), Karsten Hønge (SF), Susanne Eilersen (DF), Jan Johansen (S) og Hans Chr. Schmidt (V) i debatten, og her blev det slået fast, at der skal sikres fair konkurrence og klare rammer, der indhegner PostNords opgaver med befordringspligten, og sikrer, at de private vognmandsvirksomheder ikke lider overlast som følge af statsstøtten til PostNord. Fra politisk hold blev det foreslået, at der nedsættes en gruppe bestående af politikere, brancheorganisationer og interessenter med viden og erfaring fra området. Det initiativ blev modtaget med åbne arme fra alle sider, og både ITD og Danske Fragtmænd ser frem til det videre samarbejde.
 

-   Der er et behov for, at der sikres større gennemsigtighed, når det handler om PostNord og pengestrømmene i koncernen. ITD og Danske Fragtmænd fører i øjeblikket en sag angående statsstøtten til PostNord ved EU-Domstolen, ligesom vi har klaget til EU-Kommissionen over kapitaltilskuddet til det underskudsgivende selskab PostNord Logistics. Vores klage har blandt andet ført til, at Kommissionen nu har åbnet en undersøgelsesprocedure af planlagte nye kapitalindskud til PostNord i milliardklassen. PostNords opgaver omkring befordringspligten skal hegnes ind, så vi sikrer, at der ikke sker krydssubsidieringog et udvalg vil kunne bidrage til at sikre yderligere fakta og dokumentation, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef for ITD.

På billedet ses fra venstre:

Ordstyrer Hans Chr. Schmidt (V), Kim Poder, 3F, Ove Holm, DTL, Rune Noack, DI og Jørn-Henrik Carstens, ITD.

Foto: ITD

 

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >