fredag 25. januar 2019 14:53

Regeringens hovedstadsudspil lover godt nyt for infrastrukturen og trængselsproblemerne i hovedstadsområdet

Infrastruktur, tilgængelighed og den fysiske planlægning skal følge med, hvis hovedstaden fremadrettet skal kunne tiltrække investeringer og kompetencer. Det fremgår af det hovedstadsudspil, som regeringen har præsenteret. Centralt i udspillet står, at trængslen på vejene skal reduceres og fremkommeligheden forbedres til gavn for mobiliteten i og omkring hovedstaden. ITD hilser udspillet velkommen og glæder sig over, at der nu blandt andet vil blive sat skub i forundersøgelserne til udbygning af de hårdt pressede motor- og ringveje omkring byen.

Erhvervsminister og formand for regeringens hovedstadsudvalg Rasmus Jarlov, transport- bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen har fremlagt regeringens hovedstadsudspil. Udspillet adresserer fire store udfordringer frem mod år 2030, og som et væsentligt element indgår det at reducere trængslen og forbedre mobiliteten i og omkring hovedstaden.

-  Det er et visionært og tiltrængt udspil, som i dag er blevet præsenteret, og vi glæder os over, at der nu bliver igangsat konkrete initiativer, så vi kan komme de massive trængselsproblemerne i og omkring hovedstaden til livs. For virksomhederne i transporterhvervet er god fremkommelighed et af de vigtigste parametre, men det er også en gevinst for borgerne og miljøet, hvis vi kan få afhjulpet trængslen og reguleret trafikken hensigtsmæssigt og fremsynet, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

De seneste 10 år er trafikken på motorvejsnettet steget med 32 procent, og udviklingen forventes at fortsætte. De største problemer med fremkommelighed og kapacitet på vejnettet er centreret om ringforbindelserne, og derfor skal disse udfordringer løses sammen med en udbygning af indfaldskorridorerne. På den baggrund indgår det i udspillet, at der skal igangsættes VVM- og forundersøgelser af ringforbindelserne i hovedstaden, og dette ventes at forbedre kapaciteten på det centrale vejnet i hovedstadsområdet betragteligt.

-  Der er ingen tvivl om, at det er nødvendigt at foretage massive investeringer i vejinfrastrukturen, hvis vi skal komme flaskehalsproblemerne til livs. Her indgår hovedstadsudspillet som et væsentligt element. Samtidig skal vi ikke glemme, at der også andre steder i landet er behov for at løfte kapaciteten og udbygge og fremtidssikre infrastrukturen. I den forbindelse har regeringen bebudet, at der kommer en samlet investeringsplan for infrastrukturen i begyndelsen af februar, og den venter vi os naturligvis meget af, slutter Carina Christensen.

I forbindelse med udspillet er det blevet meldt ud, at regeringen vil prioritere en forlængelse af Hillerød- og Frederikssundmotorvejen. Herudover er der 16 kilometer motorvej på vej til Næstved og 30 kilometer motorvej til Kalundborg i vente.

Læs hele pressemeddelelsen og udspillet fra Transportministeriet+ her: https://www.trm.dk/da/nyheder/2019/regeringen-giver-vitaminindsproejtning-til-hovedstadsomraadet

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 30. juli 2024

Affaldstilsyn

I 2025 træder ny lovgivning i kraft, der skal styrke tilsynet med virksomheders sortering og håndtering af affald. Her kan du læse mere om, hvad det betyder for din virksomhed, uanset om du producerer affald, er indberetter af affaldsdata, transporterer affald til et affaldsforbrændingsanlæg eller er importør eller eksportør af affald.

Affaldstilsyn >
mandag 29. juli 2024

Polen udvider SENT-systemet fra 2025

Det polske overvågningssystem SENT udvides den 1. januar 2025 til at omfatte alle ikke-EU-transportører, der udfører international transport, og EU-transportører, der udfører cabotage i Polen. Disse virksomheder skal fra næste år anmelde deres transporter i SENT. I dag gælder overvågningssystemet SENT kun for såkaldte ”sensitive varer”.

Polen udvider SENT-systemet fra 2025 >
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >