tirsdag 07. maj 2019 14:00

Statsministeren har udskrevet valg til Folketinget

Så blev spændingen omsider udløst. Folketingsvalget bliver afholdt onsdag den 5. juni 2019, det har statsminister Lars Løkke Rasmussen netop meddelt. ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ser frem til en spændende og intensiv valgkamp, hvor der vil blive arbejdet målrettet på at få sat væsentlige transportpolitiske emner højt på den politiske dagsorden.

Med offentliggørelsen af valgdatoen har statsminister Lars Løkke Rasmussen nu officielt skudt valgkampen i gang. Det indebærer, at der de næste fire uger bliver massiv kamp om politikernes opmærksomhed, og den kamp vil ITD naturligvis tage aktiv del i.

- I ITD glæder vi os til folketingsvalget, og vi vil den kommende tid benytte enhver anledning til at få sat højaktuelle transportpolitiske temaer på dagsordenen, så vi kan fastholde politikernes opmærksomhed på transporterhvervets betydning for vækst, beskæftigelse og sammenhængskraft i Danmark, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Klima bliver et vigtigt tema i valgkampen, og her bør den grønne omstilling af den tunge transport sikres en central plads i debatten.

- Klimadagsordenen er vigtig for alle, det er den også for den tunge transport, som meget gerne vil bidrage til den grønne omstilling. Desværre er der ingen nemme snuptagsløsninger her. Derimod er der hårdt brug for, at politikerne prioriterer og udstikker retningen, så virksomhederne ved, hvilken vej de skal gå, så de kan foretage grønne investeringer og få sat skub i omstillingen, siger Carina Christensen.

Arbejdsmiljø og arbejdsvilkår bliver også vigtige temaer, som transporterhvervet følger tæt.

- Transporterhvervet skal være attraktivt, så vi kan tiltrække arbejdskraft til faget. Vejgodstransporten beskæftiger omkring 51.000 personer i Danmark, og er et erhverv i vækst. Samtidig står vi står over for store udfordringer, fordi hver anden lastbilchauffør er over 50 år og 15 procent har rundet de 60. Den udfordring skal håndteres, og derfor skal der naturligvis fokus på arbejdsmiljø og arbejdsvilkår, siger Carina Christensen.

Også regeringens og Dansk Folkepartis store og ambitiøse infrastrukturplan, som blev præsenteret tidligere på året, bør få markant plads, fortsætter hun.

- Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede i april en flot, visionær og ikke mindst langsigtet helhedsplan for infrastrukturen i Danmark. Den plan er vi oprigtigt begejstrede for, da den meget langt hen ad vejen imødekommer de udfordringer, som transporterhvervet står med. Det gælder ikke mindst den massive og stadigt stigende trængsel på vejene, som hvert år koster virksomhederne og samfundet milliarder af kroner. Derfor skal infrastrukturplanen højt op på den transportpolitiske dagsorden under valgkampen, så vi sikrer, at de ambitiøse projekter – også de mere langsigtede - bliver ført ud i livet efter valget.

ITD vil i øvrigt opfordre politikerne til, at man efter valget forankrer infrastrukturen i et bredt politisk forlig, der sikrer planen et solidt fundament og gør den langtidsholdbar.

Vidste du i øvrigt, at:

  • Vejgodstransporten bidrager med 1,7 procent af Danmarks Bruttonationalprodukt (BNP)
  • Vejgodstransporten understøtter et samlet bidrag til Danmarks Bruttonationalprodukt (BNP) på 60,7 milliarder kroner.
  • Hvis vejgodstransporten fortsætter med 1 procent årlig vækst, vil erhvervets direkte BNP-bidrag være 5 milliarder kroner større end nu.
  • Vejgodstransporten beskæftiger 51.000 personer i Danmark. Det omfatter job hos vognmænd, flytteforretninger, speditører samt inden for affaldsindsamling og firmakørsel med lastbiler.
  • Målt på beskæftigelsen er vejgodstransporten større end for eksempel life science-klyngen med 38.000 direkte beskæftigede og skibsfarten med 20.000 direkte beskæftigede.
  • Vejgodstransporten er et erhverv i fremgang. Beskæftigelsen steg med 4.000 personer fra 2012 til 2016. Det er en stigning på 9 procent.
  • Samlet set understøtter vejgodstransporten en beskæftigelse på 88.000 personer i Danmark.

Kilde: Det er Copenhagen Economics, der har beregnet tallene for ITD, som fastslår, hvor vigtig en rolle vejgodstransporten spiller for dansk økonomi.

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 26. juni 2025

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling

Andelen af ellastbiler i Danmark er kun steget med 0,3 % på et år. Men hvorfor går branchens omstilling fra diesel til el ikke hurtigere? Det ser værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” nærmere på i den nye episode, hvor de har inviteret Dennis Hartung i studiet.

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling >
onsdag 25. juni 2025

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata

Sund & Bælt nægter at give offentligheden indsigt i tallene bag transportministerens påstande om, at vejafgiften fungerer, som den skal – og vil heller ikke oplyse, hvordan det digitale kontrolsystem bag afgiften er blevet testet. Nu har ITD fået nok og har indgivet en formel klage over den manglende transparens.

ITD klager over mørklægning af vejafgiftsdata >
tirsdag 24. juni 2025

Elektroniske ADR-transportdokumenter

Beredskabsstyrelsen har besvaret ITD's spørgsmål om krav til angivelse af nummerplade på køretøj ved elektroniske ADR-transportdokumenter – pdf eller lignende. I Danmark lyder det fra Beredskabsstyrelsen, at sådanne dokumenter vil sidestilles med papirdokumenter for så vidt angår krav om angivelse af nummerplade, og at det dermed fortsat ikke vil være et krav at påføre nummerpladen på det køretøj, hvori det farlige gods befinder sig på et ADR-transportdokument som pdf eller lignende.

Elektroniske ADR-transportdokumenter >