tirsdag 01. oktober 2019 15:17

Statsministerens tillid gælder åbenbart ikke alle

Danmarks statsminister, Mette Frederiksen, talte meget om tillid og solidaritet i sin første åbningstale til Folketinget, men tilliden gælder desværre ikke alle arbejdstagere og arbejdsgivere, mener ITD. Ifølge lovprogrammet, som også blev præsenteret i dag, vil regeringen nu give monopol til 3F på transportoverenskomsterne. Man udviser hermed absolut ingen tillid til arbejdsmarkedets parter, der ikke er med i den traditionelle fagbevægelse. Derimod har statsministeren en god vision for klimaet, for hun vil sætte fuld turbo på en grøn omstilling, der vil betyde meget for transportsektoren. ITD glæder sig over ordene og ser frem til, at regeringen inddrager branchen i arbejdet.

I dag åbnede Danmarks statsminister, Mette Frederiksen, Folketinget, og det var med et tydeligt socialdemokratisk aftryk og stor fokus på tillid og solidaritet. Åbningstalens manifest om tillid falder dog noget til jorden, når den nye socialdemokratiske regering som en af sine første gerninger vil give 3F et de facto-monopol på overenskomster på transportområdet.

 

Det vil nemlig være resultatet af det forslag, som DA og FH har fremlagt til ændring af den danske godskørselslov, og som regeringen nu har sendt i lovforberedende udvalg med henblik på lovgivning hurtigst muligt. Hermed udviser regeringen absolut ingen tillid til arbejdsmarkedets parter uden for DA og FH. ITD og ITD Arbejdsgiver finder den del af lovprogrammet stærk kritisabel.

 

- Det er uforståeligt, at regeringen ikke har tillid til, at arbejdstagere og arbejdsgivere selv er i stand til at vælge den fagforening og den arbejdsgiverforening, som de ønsker, uden at det skal betyde forskelsbehandling. Ingen fagforening eller arbejdsgiver skal have et lovbestemt monopol på at kunne tegne overenskomster uanset branche. Med den foreslåede ændring af godskørselsloven sættes markedskræfterne ud af kraft til stor skade for hele det danske vognmandserhverv og alle de brancher, som er afhængige af transport, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

                                       

- Vi er klar til at kæmpe kampen hele vejen til EU-Domstolen for at sikre fuld foreningsfrihed i Danmark. Vi håber dog, at regeringen kommer til fornuft og dropper tanken om at ændre i loven for dette sidste skridt mod fuld monopoltilstand i transportbranchen, tilføjer hun.

 

Fokus på klimaomstillingen

Statsministeren lagde i sin åbningstale blandt andet vægt på, at det går hurtigt med klimaforandringerne, men at der også begynder at være fart på viljen til at gøre noget ved dem, og klimakampen kan blive en fælles dansk kamp.

 

- Statsministeren melder meget klart ud, at Danmark har verdens bedste grønne virksomheder. Og nu skal resten af erhvervslivet med – herunder transport – som er en af de store brancher. Dem vil ITD gerne forpligte sig på, for transportsektoren er en væsentlig spiller for at få en grønnere omstilling, siger Carina Christensen.

 

Regeringen har – sammen med De Radikale, SF og Enhedslisten – sat et højt mål: De vil reducere udledningerne af drivhusgasser med 70 procent i 2030.

 

- Flertallet vil have klimaloven på plads inden jul og derefter en klimahandlingsplan. I den danske vejgodstransport står vi parat til at bidrage aktivt til at løse de fremtidige klimaudfordringer. Det har vi faktisk sagt mange gange, men det kræver også, at politikerne skal tage os med i arbejdet, og at de hjælper os med omstillingen, for den kræver klare rammer fra politisk side, siger Carina Christensen.

                                                                    

Se lovprogrammet her:

http://stm.dk/publikationer/SkriftligDel19/index.html

 

Læs statsministerens åbningstale her:

http://stm.dk/_p_14864.html

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >