Torsdag stemmes der endeligt om vejpakken
Copyright: Colourbox.dk
Tirsdag den 2. april 2019 brugte medlemmerne af EU-Parlamentets transportudvalg fem timer på at filtrere de mange ændringsforslag til vejpakken. De fik kun filtreret 150 ændringsforslag fra, hvilket betyder, at det samlede parlament skal stemme om ca. 1500 ændringsforslag i dag.
Parlamentets formand, Antonio Tajani, udskød ellers vejpakkeafstemningen i sidste uge i forventning om, at transportudvalget kunne gøre proceduren nemmere på plenaren. Opgaven til MEP'erne var at filtrere de over 1600 ændringsforslag, således at kun forslag, der har mindst en tredjedel af udvalgets opbakning, skulle videre til plenarsamlingen. Det lykkes ikke at reducere mængden af ændringsforslag væsentligt.
Europa-Parlamentets formand har besluttet, at man inden plenarafstemningen skal gruppere ændringsforslagene i større blokke, således at MEP’erne får nemmere ved at kæmpe sig igennem det store antal ændringsforslag, men grupperingen giver ingen garanti for at MEP’erne får et større overblik over forslagene.
- Det er umuligt at forudse om, og i givet fald hvilket, mandat Europa-Parlamentet står med efter afstemningen i morgen, men uanset mandatet må det forventes, at der ligger mange og lange forhandlinger foran parlament, ministerråd og kommission, inden en endelig vejpakke er i hus. I ITD krydser vi stadig fingre for, at man får aftalt nogle regler, der kan administreres, fortolkes ens og håndhæves effektivt, men nu er det op til MEP’erne, at få styr på de mange ændringsforslag og sikre en gnidningsfri afstemning på plenarsamlingen i morgen, så vejpakken bliver en realitet, siger ITD's erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.
Afstemningen starter torsdag den 4. april, omkring klokken 11, og det er blevet afgjort, at man skal stemme i blokke det vil sige om flere ændringsforslag ad gangen på såvel udstationering som cabotage – og køre og hviletidsrapporten.