tirsdag 14. maj 2019 16:23

Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Vejdirektoratet har overtaget grænsetællingerne fra ITD, og de nyeste tal viser det helt samme mønster som de sidste mange år. I 2018 kørte der dagligt i snit 5.916 lastbiler ind i Danmark. Den trafik minder også om tallene fra 2016 og 2017.

- Antallet af lastbiler, der passerer de danske grænser, viser, at der fortsat er gang i hjulene i virksomhederne, hvilket er et positivt tegn på vækst. Oveni det skal vi så lægge, at der også er vækst i de nationale kørsler inden for rigets grænser. Det går med andre ord rigtigt godt i vejgodstransporten, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD. 

 

Der er i dag ansat cirka 51.000 personer inden for dansk vejgodstransport. Det er alt fra lastbilchauffører, lager- og logistikmedarbejdere, speditører og personer ansat med firmakørsel. Dansk vejgodstransport fik 4.000 flere ansatte fra 2012 til 2016 – det svarer til en stigning på 9 procent. Det viser nye tal, som ITD har fået udarbejdet af Copenhagen Economics. Fremgangen i antallet af medarbejdere skyldes en stigende efterspørgsel på transportydelser, for det nationale transportarbejde steg med 7 procent fra 2012 til 2016.

 

- Det er rigtig dejligt, at antallet af danske arbejdspladser i vejgodstransporten er stigende, fordi der skal transporteres gods og varer i Danmark. Det er et udtryk for, at der er gang i hjulene, men samtidig også, at mange danske vognmandsvirksomheder har meget at lave og driver deres virksomheder effektivt i Danmark, mener Carina Christensen.

 

Vejgodstransporten bidrager i dag med cirka 60 milliarder kroner til Danmarks BNP og understøtter indirekte op mod 88.000 jobs. Over de sidste 10 år har vejgodstransporten haft en bedre produktivitetsudvikling end den private sektor generelt. Transportvirksomhederne drives mere effektivt i dag. Der er færre danske lastbiler, men lastbilerne bliver større. Hver lastbil kører længere og har mere læs per tur. Der køres færre kilometer uden læs. Udviklingen skyldes ikke mindst konsolidering og en mere professionel ledelse i vejgodstransporten.

 

Desværre har erhvervet også en stor vækstbremse foran sig, nemlig manglen på kvalificeret arbejdskraft. En ny rapport fra IRU viser, at den europæiske vejtransportsektor står over for den mest akutte mangel på professionel arbejdskraft i årtier. Herhjemme er op mod halvdelen af alle lastbilchauffører over 50 år. 

 

- Hvis vi skal fastholde den positive udvikling med stigning i de hjemlige transporter og flere beskæftigede i vejgodstransporten, så får vi brug for at få nye målgrupper ind i erhvervet. Transportvirksomhederne har stor fokus på at fastholde vores medarbejdere, og det er også positivt, at vi nu ser flere og flere gå fra kontanthjælp til et job i transporterhvervet, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
fredag 05. december 2025

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport

EU’s transportministre er blevet enige om en indstilling for højere vægtgrænser for nulemissionskøretøjer og grønne kombinerede transporter. Det giver bedre nyttelast og fleksibilitet – men udnytter ikke det fulde potentiale.

Dansk EU-formandskab sikrer opbakning til grønnere vejtransport >
fredag 05. december 2025

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027

Flere ændringer til reglerne om vægt og dimensioner for lastbiler og vogntog er nu fastlagt. Vi i ITD har gennem en længere periode arbejdet for mere fleksible rammer, og nu bliver flere af forbedringerne en realitet. Her får du et samlet overblik over de kommende ændringer og de vigtigste forhold, du bør være opmærksom på.

Nye muligheder for øget totalvægt og højde fra 2026 og 2027 >
fredag 05. december 2025

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift

Der kan være opkrævet et for højt beløb i tysk vejafgift fra 2022 og frem til i dag. Du skal være opmærksom på, at et muligt krav om tilbagebetaling for 2022 forældes ved udgangen af 2025. Vi står klar til at hjælpe dig med at rejse kravet.

Mulig tilbagebetaling af tysk vejafgift >