onsdag 16. december 2020 11:12

123 millioner kroner til PostNord

For tredje gang på et år er transportministeren gået til Folketinget for at bede om et trecifret millionbeløb i ekstrabevilling til det statsejede PostNord for varetagelse af befordringspligten. Denne gang koster det ifølge netmediet Altinget skatteyderne 123 millioner kroner.

Foto: iStock

 

Det er dyrt for danske skatteydere, at politikerne ikke kan blive enige om at overlade en større del af befordringspligten af breve og pakker til det frie marked. For tredje gang er Folketinget nu blevet bedt om at tage stilling til en ekstrabevilling til PostNord for varetagelse af befordringspligten, og for tredje gang er der tale om et trecifret millionbeløb. Denne gang er der ifølge netmediet Altinget.dk tale om hele 123 millioner kroner, hvilket betyder, at PostNord siden december 2019 i alt står til at modtage 347 millioner skattekroner for at varetage befordringspligten. Hertil kommer indtægter, den statsejede virksomhed får via portoen.

 

– Tid er penge, siger man gerne, og det gør sig i den grad også gældende inden for posten. Endnu en gang skal skatteyderne til lommerne og sende penge til posten, fordi det endnu en gang er mislykkedes for transportministeren at finde en holdbar og fremtidssikret løsning på postområdet. Det er ellers ikke så vanskeligt: Lad markedet i stadig større grad stå for befordringspligten, og sørg for, at konkurrencen foregår på fair og lige vilkår. Det er den vej, man skal gå frem for, som foreslået af nogle partier, at sætte gang i en tung og langsommelig udbudsproces, der bliver så kompliceret, at det i praksis vil udelukke alle andre virksomheder end PostNord fra at byde ind, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD har spillet konstruktivt ind i forhandlingerne og blandt andet henvist til positive erfaringer fra Finland, hvor markedet har overtaget opgaven med udbringning af breve og pakker, og staten kun i de tilfælde, hvor markedet ikke kan løfte opgaven, målrettet går ind og støtter.

 

– Vi bliver nødt til at fjerne os fra den gammeldags opfattelse af, at kun en statsejet virksomhed kan varetage befordringspligten. Tænk, hvis samme tankegang havde gjort sig gældende inden for pakkeområdet – så var der nok mange, der ville kigge langt efter julegaverne i år, siger Carina Christensen.

 

Hun er samtidig særdeles skeptisk over for, hvordan man er nået frem til, at det denne gang skal koste lige netop 123 millioner kroner at forlænge aftalen med PostNord. Offentligheden kan nemlig ikke få indsigt i beregningerne bag ønsket.

 

– For tredje gang kan PostNord altså gå til ministeren og sige, at vi kunne godt tænke os over 100 millioner kroner for at varetage befordringspligten. Men ingen ved, om det er den reelle udgift, eller om det kunne gøres billigere, for offentligheden kan ikke se beregningerne bag den tårnhøje regning og er derfor udelukket fra at vurdere, om det er en fair pris. Også af den grund vil en gradvis liberalisering af markedet være en stor fordel – både for kunder og skatteydere, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >