fredag 18. september 2020 09:15

Akut behov for flere rastepladser

25-timers reglen er langt fra nok til at løse den store mangel på rastepladser i Danmark. Der er behov for markant udvidelse af kapaciteten, så chauffører får reel mulighed for at overholde de lovpligtige hvil.

Den tidsbegrænsede parkering på højst 25 timer, som regeringen netop har forsvaret over for EU-Kommissionen i et brev, løser på ingen måde det fundamentale problem med mangel på statslige rastepladser, og derfor kan reglen ikke stå alene, mener ITD.

 

ITD opfordrer derfor politikerne på Christiansborg til at prioritere flere rastepladser i den forestående forhandling om infrastrukturinvesteringer.

 

- Chauffører kæmper en helt urimelig kamp for at finde egnede pladser til at afholde de hvil, som de er forpligtede til at holde. Derfor er der akut behov for at få udvidet den fysiske kapacitet senest i forbindelse med den infrastrukturplan, der skal forhandles om kort tid, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

Hun påpeger samtidig, at indførelsen af 25-timers reglen har øget stressniveauet for mange chauffører, fordi rigid håndhævelse forhindrer chaufførerne i at udnytte pladserne optimalt, og de derfor risikerer uforholdsmæssigt store bøder for selv små parkeringsforseelser.

 

Vejdirektoratet, der er ansvarlig for de danske statsveje, har flere gange belyst manglen på rastepladser langs motorvejsnettet og senest i 2018 udarbejdet konkrete forslag til, hvordan antallet kan udvides på en effektiv måde.

 

- Regeringen ved, at der mangler rastepladser. Nu må den leve op til sit ansvar og vise reel politisk vilje til også at gøre noget ved problemerne, så chaufførerne har en reel mulighed for at holde deres hvil. I første omgang kan man nemt og billigt øge kapaciteten ved bedre opmærkning af parkeringsbåse på de eksisterende pladser, men vi skal også have en reel udvidelse af rastepladserne, siger Henriette Kjær.

 

Vejdirektoratet vurderede i 2018, at kapaciteten på 21 rastepladser langs motorvejsnettet, hvor manglen er udtalt, kan mere end fordobles til i alt 825 pladser med en investering på cirka 180 mio. kroner. Heraf kan 11 projekter iværksættes for bare 34 mio. kroner og give en udvidelse på 157 pladser, mens 10 større projekter udvider kapaciteten med yderligere 327 ekstra pladser.

 

- Det er under al kritik, at staten i så lang tid har syltet en udvidelse af rastepladserne. De chauffører, der bogstaveligt talt holder Danmark kørende, har fortjent ordentlige forhold – også når de holder stille, og her må staten leve op til sit ansvar, siger Henriette Kjær. 

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >