onsdag 28. oktober 2020 14:21

Behandlingstid for særtransport-tilladelser skal tilbage til normalen

På dagens åbne samråd i Folketingets Transportudvalg kom der klare meldinger om forbedringer af de urimeligt lange sagsbehandlingstider hos særtransportkontoret i Greve fra både justitsministeren og transportministeren. ITD ser med tilfredshed på de positive tilkendegivelser fra ministrene, men efterlyser samtidig mere langsigtede løsninger.

Foto: Shutterstock

 

Justitsminister Nick Hækkerup (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) har onsdag den 29. oktober forsikret Folketingets Transportudvalg, at den uholdbare situation med meget lange ventetider på ansøgninger til særtransporttilladelser i denne omgang er løst. På et åbent samråd kunne transportminister Benny Engelbrecht forsikre, at man nu gik tilbage til en mere smidig sagsbehandling, mens justitsminister Nick Hækkerup kunne oplyse, at der pt. ligger 718 sager til behandling, og at det er sandsynligt, at den lange sagsbehandlingstid har medført forskelsbehandling af de ramte virksomheder.

 

Hos ITD peger man på, at det ikke er første gang, at transportbranchen har oplevet problemer med sagsbehandlingen hos særtransportkontorerne. Derfor opfordrer ITD til, at politikerne kigger dybere ned i værktøjskassen for at undgå lignende situationer i fremtiden.  

 

- Det er simpelthen ikke rimeligt, at en lang række vognmænd mister transportaftaler til konkurrenter, fordi de er ramt af et enkelt kontors lange sagsbehandlingstider. Derfor havde vi naturligvis gerne set normaliserede sagsbehandlingstider allerede i dag, og vi vil holde skarpt øje med, at ministrenes løfter også kan mærkes på svartiderne til vognmændene. Derudover gælder det nu om at se fremad og sikre, at historien ikke gentager sig, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

Ud over de akutte tiltag, der skal sikre en ensartet og mere smidig behandling af ansøgninger om særtilladelse, tilkendegav begge ministre, at de også gerne ville kigge på nye maksimumgrænser for dimensioner, som ITD tidligere har foreslået. Begge ministre er også positivt indstillet over for digitalisering af området og udpegning af ruter, der kunne være forhåndsgodkendte til særtransporter. Samtidig var de heller ikke afvisende over for at flytte tilladelserne fra Justitsministeriet til Transportministeriet, hvor Færdselsstyrelsen i forvejen gør et stort stykke arbejde inden for området.

 

- Set fra vores bord er der behov for et fundamentalt opgør med forældede sagsbehandlingsgange i transportbranchen, og det gælder ikke mindst i denne sag, hvor vi allerede kender gode digitale alternativer til den nuværende praksis fra blandt andet Holland og Sverige. Derfor er vi også tilfredse med, at ministrene vil se på muligheden for at indføre digitale ansøgnings- og tilladelsesprocedurer, som vi er overbeviste om vil lette administrationen betydeligt for både myndighederne og vores medlemmer, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >