fredag 03. april 2020 09:44

Coronakrisen må ikke stoppe EU’s Vejpakke

Selvom coronakrisen i den grad påvirker hele det europæiske samfund og udgør en kæmpe udfordring for transportsektoren, så er det helt forkert, når en række medlemslandes transportministre kræver, at EU’s Vejpakke skal ændres på grund af krisen. Den europæiske vejtransportbranche har brug for nye regler, der sikrer fair og lige konkurrencevilkår, og derfor er det vigtigt, at Vejpakken hurtigt falder endeligt på plads, mener ITD.

Coronakrisen har sat mange dele af vores samfund i stå. Overalt i Europa og verden kæmper landene for at bekæmpe virussen, og virksomheder og borgere kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen. I transportbranchen arbejder vognmænd og chauffører på at sikre forsyningen af varer, medicin, værnemidler og andre fornødenheder på tværs af grænserne, og deres arbejde tydeliggør vigtigheden af et velfungerende indre marked for vejtransport. Det er en helt grundlæggende forudsætning for, at vi kan have et godt europæisk samarbejde. Derfor er det også en helt forkert tilgang, når en række landes transportministre kræver, at EU’s Vejpakke skal ændres.

 

Transportministrene fra Bulgarien, Cypern, Letland, Litauen, Malta, Polen, Rumænien og Ungarn har sendt et samlet brev til Europa-Kommissionen, Europa-Parlamentet og Ministerrådet, hvor ministrene kræver, at EU’s Vejpakke skal ændres, da Vejpakken sammen med coronakrisen ifølge ministrene vil betyde, at mange transportvirksomheder vil være nødt til at dreje nøglen om og lukke.

 

I ITD bakker vi ikke op om ministrenes krav, men opfordrer i stedet til, at den endelige vedtagelse af Vejpakken falder hurtigt på plads.

 

- Coronakrisen sætter i øjeblikket sine dybe spor i alle lande, og det er klart, at både medlemslande og EU skal gøre, hvad der er muligt for at afbøde de sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser af coronavirussen. Det må dog ikke komme så vidt, at der bliver sat en stopper for den endelige vedtagelse af EU’s Vejpakke. Transportvirksomheder og chauffører har allerede ventet alt for længe på, at Vejpakken skulle falde på plads, og der er stadig behov for nye regler, der sikrer mere fair og lige konkurrencevilkår i den europæiske vejtransportsektor, så vi kan få skabt ro i branchen, siger Jens Hvid Bang, chefkonsulent i ITD’s politiske afdeling.

 

Vejpakken mangler fortsat den helt formelle godkendelse i EU-systemet, og denne var næsten på plads, inden coronakrisen brød ud i Europa og hele verden.

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >