onsdag 03. juni 2020 16:17

Endnu et dundrende underskud hos PostNord Logistics viser behov for handling

Det statsejede PostNord Logistics, der konkurrerer med private aktører på pakke- og stykgodsmarkedet, har offentliggjort endnu et blodrødt årsregnskab. Denne gang med et underskud på knap 18 mio. kroner. Det er helt uacceptabelt, at private aktører skal underbydes af statslig konkurrent, der flere gange har hentet kapital fra sine ejere, mener ITD.

2019 bød på endnu et underskud i det statsejede PostNord Logistics, der ligger i skarp konkurrence med private aktører om at distribuere pakker og stykgods. Resultatet af den primære drift (EBIT) for 2019 endte på -18 millioner kroner, og dermed er den samlede regning for PostNord Logistics operation de seneste fem år løbet op i et tab på hele 158 millioner kroner.

 

- Det er helt uacceptabelt, at vores medlemmer dag efter dag skal konkurrere med en statslig aktør, som år efter år demonstrerer, at de ikke er i stand til at lave en profitabel forretning. Det er kun på grund af den forfejlede ejerkonstruktion med to stater i ryggen, at PostNord Logistics overhovedet er til stede på et velfungerende privat marked, og det bør selvfølgelig stoppes snarest, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

ITD har ad flere omgange advaret mod selskabskonstruktionen bag PostNord Logistics, der er et datterselskab i den statsejede PostNord-koncern. ITD har blandt andet anlagt sager om ulovlig statsstøtte ved flere instanser og Folketingets Statsrevisorer har i samme forbindelse bedt Rigsrevisionen om at gennemføre en undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal blandt andet stille skarpt på, om prisniveauet for eksempelvis udbringning af gods er sat til markedspris.

 

- PostNord Logistics er efter min bedste overbevisning en fejlkonstruktion, som det kun kan gå for langsomt med at få nedlagt. Den holdning, tror jeg, deles af alle ansvarlige politikere, og løsningen ligger lige for: Sælg eller nedlæg PostNord Logistics, så der kan komme fair og lige konkurrencevilkår på markedet. Det kan meget passende ske i forbindelse forhandlingerne om en ny aftale på postområdet, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. december 2025

Informationsmøde om pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2026

Få et samlet overblik over puljens indhold, ansøgningsproces og tidsplan, når Vejdirektoratet inviterer til online informationsmøde den 15. januar.

Informationsmøde om pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2026 >
torsdag 11. december 2025

Belgien: Trafikændringer ved Vilvoorde-viadukten fra januar 2026

Fra den 6. januar 2026 vil der være trafikale ændringer ved Vilvoorde-viadukten i retning mod Gent, når renoveringsarbejdet af vejen træder ind i næste fase. Du skal være opmærksom på indsnævrede spor, lavere fartgrænser og begrænsninger i weekenderne.

Belgien: Trafikændringer ved Vilvoorde-viadukten fra januar 2026 >
torsdag 11. december 2025

FDE Fonden uddeler 1,2 mio. kr. til projekter, der styrker transportbranchen

Fra nye undervisningsmaterialer og trafiksikkerhed til faglige forløb og unges vej ind i branchen. 26 projekter får støtte i FDE Fondens anden ansøgningsrunde 2025.

FDE Fonden uddeler 1,2 mio. kr. til projekter, der styrker transportbranchen >