onsdag 03. juni 2020 16:17

Endnu et dundrende underskud hos PostNord Logistics viser behov for handling

Det statsejede PostNord Logistics, der konkurrerer med private aktører på pakke- og stykgodsmarkedet, har offentliggjort endnu et blodrødt årsregnskab. Denne gang med et underskud på knap 18 mio. kroner. Det er helt uacceptabelt, at private aktører skal underbydes af statslig konkurrent, der flere gange har hentet kapital fra sine ejere, mener ITD.

2019 bød på endnu et underskud i det statsejede PostNord Logistics, der ligger i skarp konkurrence med private aktører om at distribuere pakker og stykgods. Resultatet af den primære drift (EBIT) for 2019 endte på -18 millioner kroner, og dermed er den samlede regning for PostNord Logistics operation de seneste fem år løbet op i et tab på hele 158 millioner kroner.

 

- Det er helt uacceptabelt, at vores medlemmer dag efter dag skal konkurrere med en statslig aktør, som år efter år demonstrerer, at de ikke er i stand til at lave en profitabel forretning. Det er kun på grund af den forfejlede ejerkonstruktion med to stater i ryggen, at PostNord Logistics overhovedet er til stede på et velfungerende privat marked, og det bør selvfølgelig stoppes snarest, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

ITD har ad flere omgange advaret mod selskabskonstruktionen bag PostNord Logistics, der er et datterselskab i den statsejede PostNord-koncern. ITD har blandt andet anlagt sager om ulovlig statsstøtte ved flere instanser og Folketingets Statsrevisorer har i samme forbindelse bedt Rigsrevisionen om at gennemføre en undersøgelse af PostNord Danmarks regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal blandt andet stille skarpt på, om prisniveauet for eksempelvis udbringning af gods er sat til markedspris.

 

- PostNord Logistics er efter min bedste overbevisning en fejlkonstruktion, som det kun kan gå for langsomt med at få nedlagt. Den holdning, tror jeg, deles af alle ansvarlige politikere, og løsningen ligger lige for: Sælg eller nedlæg PostNord Logistics, så der kan komme fair og lige konkurrencevilkår på markedet. Det kan meget passende ske i forbindelse forhandlingerne om en ny aftale på postområdet, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >