EU-Kommissionen anbefaler fri passage for varer og transportarbejdere ved grænselukninger
EU-Kommissionen har mandag den 16. marts 2020 præsenteret sine anbefalinger til, hvordan EU-medlemslandene bør tilrettelægge deres eventuelle grænselukninger i coronanødsituationen. Kommissionen peger på, at grænselukninger skal være proportionale, og at der skal undgås alvorlige forstyrrelser af forsyningskæder for varer og gods. Kommissionen anbefaler også, at man ved grænselukninger sikrer fri bevægelse for transportarbejdere, herunder lastbilchauffører som er en nøglefaktor for at opretholde forsyningssikkerheden.
- ITD er ligesom EU-Kommissionen stærkt optaget af, at forsyningssikkerheden skal opretholdes i den aktuelle vanskelige situation. Det kræver proportionalitet i de grænselukninger, som vi ser gennemført lige nu i hele Europa. Alle lande holder heldigvis åbent for passage af gods og varer, men vi oplever restriktioner i forhold til den fri bevægelighed for transportarbejdere, der skal arbejde i andre EU-lande. ITD håber, at alle EU-lande vil følge Kommissionens anbefalinger. Det er vigtigt, at der ikke er restriktioner, der forhindrer den internationale transport på tværs af grænser. Det gælder også i forhold til at få transportmedarbejdere ind over grænserne, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.
Enkelte EU-medlemslande har indrettet deres grænselukninger på en måde, at transportarbejdere, der skal passere landet for at udføre vigtigt transportarbejde i et andet EU-land, ikke får lov til at passere.
- Lastbilchaufførerne er nu engang en nøglefaktor i forhold til at sikre forsyningssikkerheden i hele Europa, og fri bevægelighed for transportmedarbejderne er essentielt for at forhindre kapacitetsproblemer. Vi kan kun opfordre til, at alle lande følger de retninger, som EU-Kommissionen har udstukket – også i forhold til transportarbejderne, siger Carina Christensen.
Læs EU-Kommissionens retningslinjer for grænselukninger her: (engelsk)
Professional travel to ensure transport of goods and services should be enabled. In that context, the facilitation of safe movement for transport workers, including truck and train drivers, pilots and aircrew, across internal and external borders, is a key factor to ensure adequate movement of goods and essential staff.