tirsdag 23. juni 2020 15:12

Frigivelse af vejrdata kan effektivisere transporten yderligere

ITD vil gerne have frigjort værdifulde offentlige data, der kan hjælpe erhvervslivet, og derfor er det meget positivt, at DMI’s omfattende vejrdata nu bliver gjort tilgængelige for alle. Initiativet, som hedder Frie Data, skal bane vejen for innovation og økonomisk vækst og kan hjælpe planlægningen af effektive transporter på vej.

Foto: Ritzau Scanpix

 

ITD har gennem flere år arbejdet for at få frigjort offentlige data og øget udnyttelsen af de data, der relaterer sig til vejgods-transport og logistik. Derfor er det meget positivt, at Danmarks Meteorologiske Institut, DMI, i dag har offentliggjort, at instituttet i de kommende år vil give nem og fri adgang til DMI’s vejrdata. Det vækker glæde hos ITD:

 

- Transportbranchen kan have meget stor gavn af at udnytte eksisterende og nye data i planlægningen af den konkrete transport. ITD arbejder derfor for, at det offentlige systems data stilles mere frit til rådighed via åbne digitale platforme, og DMI’s initiativ er et godt skridt den retning, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

DMI indsamler hvert minut store mængder vejr-, hav- og klimadata, der bruges i DMI’s udarbejdelse af vejrudsigter, varsler, klimadata, samt vejr- og klimamodeller. Instituttet peger selv på, at private og offentlige virksomheder kan anvende DMI’s data til en mere effektiv ressourceudnyttelse i eksempelvis landbruget, energi- og forsyningssektoren samt inden for logistik og transport. DMI's data frisættes i etaper frem mod 2023.

 

Vejgodstransport- og logistikvirksomhederne står over for en gennemgribende digitalisering i de kommende årtier. Ændringerne har potentiale til at ændre verdenshandlen og åbne for nye forret-ningsmodeller, og en digital omstilling af vejgodstransporten er helt afgørende for erhvervets fremtidige vækst. Det er derfor også ITD’s ambition, at danske vejgodstransport- og logistikvirksomheder skal være blandt eliten inden for udvikling og anvendelse af digitale teknologier. Udnyttelsen af vejrdata kan i den forbindelse være et godt værktøj til at opnå yderligere effektiviseringsgevinster for danske vejgodstransport- og logistikvirksomheder.

 

- Digitaliseringen åbner helt nye muligheder inden for alle brancher, og det gælder ikke mindst inden for transportsektoren, som i sagens natur har en stor berøringsflade med mange forskellige aktører i form af både kunder, infrastruktur og altså også vejrliget. Derfor er der grund til at rose initiativet med at gøre vejrdata tilgængelige, og nu gælder det om at finde de bedste måder at udnytte disse data på. Her vil ITD’s nyetablerede enhed ITD Digital kunne spille en afgørende rolle, siger Carina Christensen.  

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >