torsdag 03. december 2020 17:16

Gode takter i handlingsplan for færdselssikkerhed

Færdselssikkerhedskommissionen har i dag offentliggjort handlingsplan med målet om at halvere antallet af trafikdræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken inden 2030. Med flere initiativer sætter ITD allerede i dag trafiksikkerhed i fokus og bakker op om målsætning om så få dræbte og tilskadekomne i trafikken som muligt.

Der dør for mange på danske veje. Sidste år var tallet over 190 dræbte. Det tal skal ned, og nu har Færdselssikkerhedskommissionen spillet ud med en konkret målsætning om en halvering. I 2030 må maksimalt 90 mennesker miste livet i trafikken i Danmark, mens antallet af tilskadekomne også skal halveres til maksimalt 900. Tallene svarer til en omtrentlig halvering af gennemsnittet for 2017-2019, som er 182 dræbte og 1.813 alvorligt tilskadekomne pr. år.

 

ITD hilser den nye handlingsplan velkommen og er klar til aktivt at bidrage til forøget trafiksikkerhed.

 

- Hver en ulykke er en for mange. Derfor er det godt med ambitiøse målsætninger, der bygger på dyb viden og stærke værktøjer til at nå målene. Handlingsplanen lægger op til alle tre dele, og fra ITD glæder vi os til at medvirke til at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, siger Malene Vitus, der arbejder med sikkerhedskampagner i ITD.

 

ITD er aktivt engageret i øget trafiksikkerhed med blandt andet uddeling af 55.000 refleksveste til landets folkeskoler, den årlige oplysningskampagne ”Lastbilkaravanen” og løbende initiativer til at bringe færdselssikkerhed i fokus blandt medlemmer og omverdenen.

 

- Vores 700 medlemsvirksomheder er på vejene hver dag for at holde Danmark kørende. De tager alle sikkerheden meget alvorligt, men alligevel sker der ulykker, og når lastbiler er involveret går det desværre ofte meget galt, siger Malene Vitus.

 

Dermed henviser hun for eksempel til de såkaldte mødeulykker på landeveje, hvor lastbiler er overrepræsenterede i dødsulykkerne, fordi deres vægt i sig selv betyder, at en frontalkollision resulterer i alvorlige personskader hos modparten.

 

ITD ser derfor frem til at arbejde videre med initiativer, der kan øge sikkerheden både for lastbilchaufførerne og omgivelserne. Handlingsplanen nævner flere interessante initiativer, som er yderst relevante for vejgodsbranchen, og ITD vil aktivt engagere sig i disse.

 

- Handlingsplanen omtaler blandt andet mere automatisering og forsøg med forbedret udsigt fra førerhusene som eksempler på initiativer, der har potentiale til at forbedre trafiksikkerheden for lastbiler. Det ser vi frem til at diskutere yderligere, også så vi i fællesskab sikrer, at vi bruger værktøjer på baggrund af solid og fagligt velfunderet viden, siger Malene Vitus.

 

Handlingsplanen kan downloades på Færdselssikkerhedskommissionens hjemmeside her.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >