onsdag 18. marts 2020 13:13

ITD: Alle EU-lande må og skal sikre en hurtig passage af varer over deres grænser

Forsyningssikkerheden må og skal opretholdes i den aktuelle sundhedskrise, og det kræver effektivitet og proportionalitet i de europæiske grænselukninger. ITD konstaterer lange køer, som bliver ved med at vokse, ved grænseovergangene ind til Polen for godstransport og godschauffører. ITD opfordrer derfor de danske myndigheder til at gå i dialog med de polske myndigheder om muligheden for en mere smidig kontrol af godstransporterne.

De fleste europæiske lande går solo med nationale tiltag på grænselukninger - i stedet for en koordineret EU-indsats. Det stiller ekstra store krav til, at hvert enkelt land sikrer en hurtig og effektiv passage af varer, så forsyningssikkerheden kan opretholdes i hele Europa, mener ITD.

 

- I mange EU-medlemslande passerer varerne effektivt og uhindret over grænserne, men lige nu er lange ventetider på grænsen ind til Polen en stor udfordring for flere danske transportører. Vi får meldinger i skrivende stund om ventetider på 20-24 timer ind over Frankfurt Oder og 6-8 timer over Pomellen/Kolbaskowo. Der tages temperatur på alle – inklusive chaufførerne, og de skal også udfylde en seddel. Alt dette sinker alle i øjeblikket, og varernes frie bevægelighed er meget generet. Det er ikke kun til skade for forsyningssikkerheden. Det kan også bremse Danmarks store eksport/import med Polen til skade for dansk økonomi og danske arbejdspladser, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

 

ITD har i dag kontaktet de danske myndigheder med en klar opfordring til at gå i dialog med de polske myndigheder om muligheden for at åbne priority lanes og tilvejebringe en mere smidig kontrol af godstransporterne. Tilsvarende er ITD i tæt dialog med sin polske søsterorganisation for også den vej at få løst situationen med de polske myndigheder.

 

ITD opfordrer samtidig sine medlemsvirksomheder til fortsat at melde deres oplevelser ved grænseovergange ind på corona@itd.dk

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >