fredag 25. september 2020 09:39

ITD foreslår vægt- og dimensions-kommission til fremme af klimavenlig vejgodstransport

Gamle regler står i vejen for nye lastbilkoncepter, der kan medtage mere gods og nedbringe CO2-udledningen. Derfor er der behov for at opdatere og harmonisere reglerne for lastbilers vægt og dimensioner, mener ITD, der foreslår en vægt- og dimensionskommission, der kan hjælpe udviklingen af klimavenlig vejgodstransport på vej.

Foto: Shutterstock

Vejgodssektoren skal også levere sit bidrag til CO2-reduktionen, og derfor er der et akut behov for at få kigget på, hvordan fremtidens lastbiler kan og skal se ud. Mange af de bestemmelser, der ligger til grund for, hvordan en lastbil ser ud i dag, er udformet før, klimaet for alvor kom på agendaen, og de bør ikke stå i vejen for mere CO2-venlige lastbiler i fremtiden, mener ITD.

 

- Vejgodssektoren skal også levere på klimadagsordnen, og der er heldigvis mange gode initiativer i gang. Faktum er dog også, at vi fortsat mangler det alternative CO2-frie brændstof, der kan omlægge sektoren i stor skala. Indtil det er tilgængeligt, skal vi bruge de løsninger, vi ved kan gøre en forskel her og nu, og det kan ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodssektor.

 

Konkret ønsker ITD, at man fra politisk hold nedsætter en vægt- og dimensionskommission, som kan komme med bud på, hvordan kravene til fremtidens lastbiler kan skrues sammen, så de fremmer udviklingen og brugen af koncepter, der nedbringer CO2-udslippet per transporteret enhed.

 

- I Danmark har vi siden 2008 kørt et meget succesfuldt forsøg med modulvogntog. To modulvogntog kan som tommelfingerregel erstatte tre almindelige lastbiler og udleder i gennemsnit cirka. 15 procent mindre CO2 i forhold til kørsel med almindelige lastbiler. Det er bare et eksempel på, hvordan ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser, kan være med til at gøre en væsentlig klimaforskel. Andre eksempler giver endnu bedre resultater, men de er endnu ikke tilladte i Danmark, siger Henriette Kjær med henvisning til blandt andet svenske forsøg med dobbelttrailere. Samtidig peger hun på behovet for at harmonisere reglerne på tværs af grænserne.

 

- I dag findes der ikke fælles EU-regler, og det betyder, at det er op til de enkelte lande at fastsætte krav til køretøjerne og chaufførerne. Det har medført et virvar af regelsæt, som der er stort behov for at få harmoniseret, så mere gods kan transporteres på tværs af landegrænser med mindre CO2-udledning. Det vil være en oplagt lejlighed for Danmark som stor transportnation at gå forrest her og sikre bedre harmonisering til gavn for klimaet, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
fredag 21. februar 2025

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok

Efter halvanden måneds bødecirkus lover transportminister Thomas Danielsen, at flere vejafgiftsbøder vil blive annulleret. ITD glæder sig over ministerens tilkendegivelse, men stiller sig tvivlende overfor, om annullering af enkelte bøder vil løse problemerne.

ITD om vejafgiftsbøder: Større konduite er godt, men ikke nok >
torsdag 20. februar 2025

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser

Folketinget har netop drøftet en fordobling af bødesatsen for ikke korrekt betalt vejafgift. ITD frygter, at forslaget vil føre til konkurser blandt danske vognmænd, men glæder sig over transportministerens tilkendegivelse af, at flere bøder vil blive annulleret.

Fordobling af bødesatser kan ende med konkurser >
onsdag 19. februar 2025

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder

ITD advarede i sidste uge om alvorlige fejl i vejafgiftssystemet. Nu har organisationen modtaget over 500 bøder, som alle gøres indsigelse mod. Myndighederne bør tage ansvar og suspendere alle bøder, indtil vejafgiftssystemet fungerer optimalt, mener formand for ITD, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: ITD gør indsigelse mod over 500 bøder >