fredag 25. september 2020 09:39

ITD foreslår vægt- og dimensions-kommission til fremme af klimavenlig vejgodstransport

Gamle regler står i vejen for nye lastbilkoncepter, der kan medtage mere gods og nedbringe CO2-udledningen. Derfor er der behov for at opdatere og harmonisere reglerne for lastbilers vægt og dimensioner, mener ITD, der foreslår en vægt- og dimensionskommission, der kan hjælpe udviklingen af klimavenlig vejgodstransport på vej.

Foto: Shutterstock

Vejgodssektoren skal også levere sit bidrag til CO2-reduktionen, og derfor er der et akut behov for at få kigget på, hvordan fremtidens lastbiler kan og skal se ud. Mange af de bestemmelser, der ligger til grund for, hvordan en lastbil ser ud i dag, er udformet før, klimaet for alvor kom på agendaen, og de bør ikke stå i vejen for mere CO2-venlige lastbiler i fremtiden, mener ITD.

 

- Vejgodssektoren skal også levere på klimadagsordnen, og der er heldigvis mange gode initiativer i gang. Faktum er dog også, at vi fortsat mangler det alternative CO2-frie brændstof, der kan omlægge sektoren i stor skala. Indtil det er tilgængeligt, skal vi bruge de løsninger, vi ved kan gøre en forskel her og nu, og det kan ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodssektor.

 

Konkret ønsker ITD, at man fra politisk hold nedsætter en vægt- og dimensionskommission, som kan komme med bud på, hvordan kravene til fremtidens lastbiler kan skrues sammen, så de fremmer udviklingen og brugen af koncepter, der nedbringer CO2-udslippet per transporteret enhed.

 

- I Danmark har vi siden 2008 kørt et meget succesfuldt forsøg med modulvogntog. To modulvogntog kan som tommelfingerregel erstatte tre almindelige lastbiler og udleder i gennemsnit cirka. 15 procent mindre CO2 i forhold til kørsel med almindelige lastbiler. Det er bare et eksempel på, hvordan ændrede vægt- og dimensionsbestemmelser, kan være med til at gøre en væsentlig klimaforskel. Andre eksempler giver endnu bedre resultater, men de er endnu ikke tilladte i Danmark, siger Henriette Kjær med henvisning til blandt andet svenske forsøg med dobbelttrailere. Samtidig peger hun på behovet for at harmonisere reglerne på tværs af grænserne.

 

- I dag findes der ikke fælles EU-regler, og det betyder, at det er op til de enkelte lande at fastsætte krav til køretøjerne og chaufførerne. Det har medført et virvar af regelsæt, som der er stort behov for at få harmoniseret, så mere gods kan transporteres på tværs af landegrænser med mindre CO2-udledning. Det vil være en oplagt lejlighed for Danmark som stor transportnation at gå forrest her og sikre bedre harmonisering til gavn for klimaet, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
onsdag 07. maj 2025

Nu får eTrailere grønt lys på danske veje

Mandag udsendte Transportministeriet endnu en grøn nyhed til branchen, da vognmænd fremover kan få tilladelse til at køre med eTrailere på de danske veje. En nyhed, der på visse områder kan gavne effektiviteten og mindske branchens CO2-udledning, vurderer køreteknisk ekspert Steffen Johannsen.

Nu får eTrailere grønt lys på danske veje >
mandag 05. maj 2025

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag

Manglende proportionalitet i statens sanktionspraksis gør vejafgiftsbøderne ulovlige. Derfor indgav ITD tidligere på året en klage til EU-Kommissionen. Avisen Danmark har talt med Sune Klinge, forsker i forholdet mellem dansk ret og EU-ret, som udtaler, at vognmændene står med en stærk sag.

Vejafgift: Ekspert vurderer, at vognmændene har en god sag >
fredag 02. maj 2025

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder

Hvem er fritaget for vejafgiften, og hvem er ikke? Mystikken herom skaber så meget forvirring, at vognmænd modtager bøder uden at vide hvorfor. ITD kalder situationen for ’absurd’ og anbefaler myndighederne gennemsigtighed.

Vejafgift: Fritagelsesforvirring resulterer i bøder >