ITD-forslag om vægt- og dimensions-kommission godt modtaget på Christiansborg
Spørgelysten var stor, og interessen i den grad til stede, da repræsentanter for ITD i dag præsenterede forslaget om nedsættelsen af en vægt- og dimensionskommission for Folketingets Transportudvalg.
Forslaget går på, at man fra politisk hold nedsætter en vægt- og dimensionskommission, som kan komme med bud på, hvordan kravene til fremtidens lastbiler kan skrues sammen, så de fremmer udviklingen og brugen af koncepter, der nedbringer CO2-udslippet per transporteret enhed. Mange af de bestemmelser, der ligger til grund for, hvordan en lastbil ser ud i dag, er udformet før, klimaet for alvor kom på agendaen, og de bør ikke stå i vejen for mere CO2-venlige lastbiler i fremtiden, mener ITD.
- Vi mangler desværre stadig det CO2-neutrale brændstof, der i stor skala kan omstille hele vejgodssektoren til klimavenlig kørsel. Men mens vi venter på gennembruddet, skal vi selvfølgelig bruge alle tilgængelige værktøjer, og et af dem er at se på, hvordan vi kan transportere mere gods med hver lastbil. Derfor skal vi kigge på vægt- og dimensionsbestemmelserne med klimabriller, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.
Hun var med i ITD-delegationen til Transportudvalget og er godt tilfreds med den interesse, politikerne viste forslaget.
- Jeg fornemmede en stor interesse for ITD’s forslag, og jeg ser frem til, at vi fortsætter dialogen, så vi kan komme videre med nedsættelsen af kommissionen. Det er til gavn for klimaet og erhvervet, og de erfaringer, vi allerede har med de 25 meter lange modulvogntog, peger entydigt på, at det er en god ide at fortsætte ud ad det spor. Her og nu kunne man eksempelvis få indledt forsøg med dobbelt-trailere, sådan som det også kendes fra Sverige, siger Henriette Kjær.