tirsdag 29. september 2020 15:49

ITD-forslag om vægt- og dimensions-kommission godt modtaget på Christiansborg

ITD præsenterede i dag forslaget om en vægt- og dimensionskommission, der kan bane vejen for mere klimavenlige lastbiler for Transportudvalget på Christiansborg.

Spørgelysten var stor, og interessen i den grad til stede, da repræsentanter for ITD i dag præsenterede forslaget om nedsættelsen af en vægt- og dimensionskommission for Folketingets Transportudvalg.

 

Forslaget går på, at man fra politisk hold nedsætter en vægt- og dimensionskommission, som kan komme med bud på, hvordan kravene til fremtidens lastbiler kan skrues sammen, så de fremmer udviklingen og brugen af koncepter, der nedbringer CO2-udslippet per transporteret enhed. Mange af de bestemmelser, der ligger til grund for, hvordan en lastbil ser ud i dag, er udformet før, klimaet for alvor kom på agendaen, og de bør ikke stå i vejen for mere CO2-venlige lastbiler i fremtiden, mener ITD.

 

- Vi mangler desværre stadig det CO2-neutrale brændstof, der i stor skala kan omstille hele vejgodssektoren til klimavenlig kørsel. Men mens vi venter på gennembruddet, skal vi selvfølgelig bruge alle tilgængelige værktøjer, og et af dem er at se på, hvordan vi kan transportere mere gods med hver lastbil. Derfor skal vi kigge på vægt- og dimensionsbestemmelserne med klimabriller, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

Hun var med i ITD-delegationen til Transportudvalget og er godt tilfreds med den interesse, politikerne viste forslaget.

 

- Jeg fornemmede en stor interesse for ITD’s forslag, og jeg ser frem til, at vi fortsætter dialogen, så vi kan komme videre med nedsættelsen af kommissionen. Det er til gavn for klimaet og erhvervet, og de erfaringer, vi allerede har med de 25 meter lange modulvogntog, peger entydigt på, at det er en god ide at fortsætte ud ad det spor. Her og nu kunne man eksempelvis få indledt forsøg med dobbelt-trailere, sådan som det også kendes fra Sverige, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >