fredag 24. april 2020 13:32

ITD: Glædeligt at byggeriet af Femern-forbindelsen nu endelig går i gang

Forligskredsen bag Femern-forbindelsen i Folketinget har fredag den 24. april 2020 indgået en aftale om at sætte gang i byggeriet på den danske side. ITD hilser aftalen velkommen. Forbindelsen vil på sigt få stor betydning for vejgodstransporterhvervet.

Ved årsskiftet 2021 går byggeriet af den danske del af Femern-forbindelsen i gang. Det er konsekvensen af en politisk aftale i Folketinget, som er truffet fredag den 24. april 2020. Med aftalen om at sætte gang i byggeriet får projektet nu en tiltrængt fremdrift, og det glæder ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

 

- Femern-forbindelsen er en vigtig korridor, som vil bidrage til at binde Danmark og Tyskland tættere sammen. Det betyder, at godset langt hurtigere og mere effektivt kan transporteres fra Skandinavien til resten af Europa til gavn for både virksomheder og transportbranchen. Så aftalen om at sætte gang i byggeriet på den danske side er en rigtig god nyhed for vejgodstransporten, og der er grund til at rose alle partier i forligskredsen for beslutningen, siger Carina Christensen.

 

Femern-forbindelsen bliver i lighed med Storebælts- og Øresundsbroerne finansieret af brugerne og bliver med sine 18 km verdens længste sænketunnel for både biler og tog. Byggeriet vil blive påbegyndt 1. januar 2021 og forventes at stå færdig medio 2029.

 

Aftalen med Tyskland om anlæggelse af en fast forbindelse over Femern Bælt blev indgået i 00erne og har efterhånden mange år på bagen. Da Carina Christensen som transportminister i september 2008 underskrev en juridisk bindende traktat om Femern Bælt-forbindelsen med den tyske transportminister Wolfgang Tiefensee, var målet, at den faste forbindelse over Femern Bælt skulle åbne for trafik i 2018. Sådan kom det dog på ingen måde til at gå, og projektet har både før og siden haft en meget tung opstart. Der har blandt andet været diskussioner, om det skulle være bro eller tunnel, om EU-støtte, og ikke mindst har de mange retssager anlagt af tyske miljøorganisationer været med at forsinke projektet. Nu kommer der dog endelig fremdrift i projektet.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >