fredag 24. april 2020 13:32

ITD: Glædeligt at byggeriet af Femern-forbindelsen nu endelig går i gang

Forligskredsen bag Femern-forbindelsen i Folketinget har fredag den 24. april 2020 indgået en aftale om at sætte gang i byggeriet på den danske side. ITD hilser aftalen velkommen. Forbindelsen vil på sigt få stor betydning for vejgodstransporterhvervet.

Ved årsskiftet 2021 går byggeriet af den danske del af Femern-forbindelsen i gang. Det er konsekvensen af en politisk aftale i Folketinget, som er truffet fredag den 24. april 2020. Med aftalen om at sætte gang i byggeriet får projektet nu en tiltrængt fremdrift, og det glæder ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

 

- Femern-forbindelsen er en vigtig korridor, som vil bidrage til at binde Danmark og Tyskland tættere sammen. Det betyder, at godset langt hurtigere og mere effektivt kan transporteres fra Skandinavien til resten af Europa til gavn for både virksomheder og transportbranchen. Så aftalen om at sætte gang i byggeriet på den danske side er en rigtig god nyhed for vejgodstransporten, og der er grund til at rose alle partier i forligskredsen for beslutningen, siger Carina Christensen.

 

Femern-forbindelsen bliver i lighed med Storebælts- og Øresundsbroerne finansieret af brugerne og bliver med sine 18 km verdens længste sænketunnel for både biler og tog. Byggeriet vil blive påbegyndt 1. januar 2021 og forventes at stå færdig medio 2029.

 

Aftalen med Tyskland om anlæggelse af en fast forbindelse over Femern Bælt blev indgået i 00erne og har efterhånden mange år på bagen. Da Carina Christensen som transportminister i september 2008 underskrev en juridisk bindende traktat om Femern Bælt-forbindelsen med den tyske transportminister Wolfgang Tiefensee, var målet, at den faste forbindelse over Femern Bælt skulle åbne for trafik i 2018. Sådan kom det dog på ingen måde til at gå, og projektet har både før og siden haft en meget tung opstart. Der har blandt andet været diskussioner, om det skulle være bro eller tunnel, om EU-støtte, og ikke mindst har de mange retssager anlagt af tyske miljøorganisationer været med at forsinke projektet. Nu kommer der dog endelig fremdrift i projektet.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 12. maj 2025

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd

Udenlandske køretøjer, der er registreret med ubetalte vejafgiftsbøder, skal kunne tilbageholdes ved Storebælt, indtil chaufføren kan fremvise dokumentation for betaling. Sådan lyder nye regler, som transportministeren netop har sendt i høring.

Vejafgift: Nye regler skal bremse udenlandsk snyd >
mandag 12. maj 2025

Fristen for energisyn nærmer sig

Tanker du i gennemsnit mere end 281.000 liter diesel om året, og tanker du din diesel i Danmark? Så er du omfattet af det lovpligtige energi- og klimasyn. Energisynet skal være gennemført senest den 1. august 2025 og klimasynet senest den 1. august 2026.

Fristen for energisyn nærmer sig >
fredag 09. maj 2025

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser

ITD ser mange vognmænd, som vælger at betale deres afviste indsigelser – ofte under pres fra rykkerbreve og trusler om politiindblanding. Men det bør de ikke gøre, lyder den klare opfordring fra ITD.

Vejafgift: Derfor skal du ikke betale afviste indsigelser >