tirsdag 14. april 2020 13:58

ITD glæder sig over Vejpakkegodkendelse fra Ministerrådet

Efter flere forsøg på at udskyde eller helt aflyse EU’s Vejpakke har et flertal af EU’s medlemslande nu formelt set godkendt Vejpakken. Senest har otte landes transportministre forsøgt at bremse Vejpakken på grund af coronakrisen, men det forsøg ser ikke ud til at have båret frugt med godkendelsen i Ministerrådet den 7. april 2020. ITD opfordrer til, at Parlamentet snarest muligt får vedtaget sin godkendelse, så Vejpakken kan falde på plads, og der kan komme nye transportregler i hele Europa, der sikrer mere fair og lige konkurrencevilkår.

Der er snart lys for enden af tunnelen for EU’s Vejpakke. Efter flere års forhandlinger har Ministerrådet formelt set godkendt pakken. Dermed mangler kun Europa-Parlamentets godkendelse, og det sandsynlige er en afstemning om Vejpakken i juli måned.

 

På grund af coronakrisen og de økonomiske udfordringer, som krisen medfører for mange transportvirksomheder, sendte transportministrene fra Bulgarien, Cypern, Letland, Litauen, Malta, Polen, Rumænien og Ungarn et fælles brev til EU-Kommissionen med et klart ønske om at få ændret EU’s Vejpakke. I første omgang lykkedes det ikke for ministrene at bremse Vejpakken, da EU’s Ministerråd den 7. april 2020 vedtog førstebehandlingen af Vejpakken.

 

ITD er meget tilfreds med, at Vejpakken stadig er på sporet.

 

- Vejgodstransportbranchen har allerede ventet alt for længe på, at Vejpakken bliver en realitet, og behovet for nye regler, der sikrer mere fair og lige konkurrencevilkår i den europæiske vejtransportsektor, er kun blevet større. Det handler om at få skabt ordnede forhold og ro i transportbranchen, siger Jens Hvid Bang, chefkonsulent i ITD’s politiske afdeling.

 

I december 2019 blev EU’s institutioner enige om den endelige Vejpakke og de såkaldte trilogforhandlinger mellem Europa-Parlamentet og Ministerrådet afsluttet. Nu har Ministerrådet godkendt resultatet af Vejpakken ved en skriftlig førstebehandling, og Vejpakkens endelige resultat skal nu godkendes i Europa-Parlamentet.

 

Næste skridt

Vejpakken skal godkendes af Europa-Parlamentet ved andenbehandlingen, inden Vejpakken kan blive offentliggjort i EU-Tidende og træde i kraft. De nye regler om køre- og hviletid forventes at træde i kraft 20 dage efter offentliggørelsen, mens de øvrige regler om blandt andet cabotagekørsel og udstationering forventes at komme til at gælde 18 måneder efter offentliggørelsen.

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >