onsdag 04. marts 2020 15:45

ITD hilser europæisk klimalov velkommen

EU-Kommissionen har med Green Deal lagt et højt ambitionsniveau for klima og den grønne omstilling. Det følges nu op med, at Kommissionen i dag har præsenteret sit udspil til den første europæiske klimalov nogensinde. Den europæiske klimalovs betydning for vejgodstransporterhvervet er uklar, men ITD følger arbejdet nøje for at sikre gode rammer for den grønne omstilling af de tunge transporter.

Der er ingen tvivl om, at den nye EU-Kommission mener det seriøst, når den siger, at den vil arbejde for klimaet. I december 2019 – kort efter sin tiltræden – fremlagde Kommissionen Green Deal, og nu kommer udspillet til den første europæiske klimalov nogensinde.

 

- Står det til EU-Kommissionen, så skal Europa samlet set være klimaneutralt senest i 2050, og det er historisk, at der nu er en decideret klimalov på vej i EU-samarbejdet, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.

 

EU-Kommissionen lægger som et første skridt op til en C02-reduktion i 2030 sammenlignet med 1990, hvor man sigter mod en reduktion på mellem 50 og 55 procent.

 

Den europæiske klimalovs konsekvenser for transport- og logistikvirksomhederne er svær at forudsige på nuværende tidspunkt.

 

- Teksten er endnu uklar, i forhold til hvad loven konkret vil betyde for vejgodstransporterhvervet. Derfor vil ITD være tæt på hele processen omkring tilblivelsen af klimaloven, så der kan sikres så gode rammer som muligt for den danske transport- og logistikbranche uden at give køb på virksomhedernes konkurrenceevne, siger Lasse Kristoffersen.

 

ITD forudser en række svære forhandlinger, før en endelig klimalov falder på plads, da der er stor forskel på ambitionsniveauet blandt medlemslandene.

 

Læs EU-Kommissionens forslag til en klimalov her.

 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >