ITD: Manglende beføjelser til Politiets tungvognskontrol risikerer at skade danske virksomheder
Foto: iStock
Med EU Vejpakkens nye køre- og hviletidsbestemmelser er det blandt andet blevet et krav til vognmændene, at de skal sørge for og dokumentere, at deres chauffører kan returnere til hjemlandet hver fjerde uge. Det er en vigtig bestemmelse til at sikre ordnede arbejdsforhold for chaufførerne og mere fair konkurrencevilkår. Effekten af bestemmelsen afhænger dog af en effektiv og ensartet kontrol. Transportministeren har i et Folketingssvar til Karina Lorentzen (SF) svaret, at det er de nationale kontrolmyndigheder, der skal kontrollere deres egne virksomheder. Derfor bliver kontrollen af danske virksomheder overladt til Færdselsstyrelsen, som i sin virksomhedskontrol vil kræve dokumentation for reglernes efterlevelse. Men kontrollen skal også foregå på vejen for at sikre ensartede forhold, mener Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
- EU Vejpakken harmoniserer en lang række regler, og det er en fordel for et internationalt erhverv som vejtransporterhvervet. Det er dog helt centralt, at der sker en effektiv kontrol af reglerne, og det gælder både i virksomhedskontrollen, men det gælder også ude på vejene. Derfor er det vigtigt, at Politiet også får kompetencer og de nødvendige ressourcer til at kontrollere udenlandske køretøjer, så der kan blive skabt ordnede forhold for chauffører og lige konkurrencevilkår for virksomheder, siger Carina Christensen.
Det er derfor helt afgørende, at regeringen og myndighederne sørger for en tæt dialog og samarbejde med de andre EU-lande, så det kan blive sikret, at der rent faktisk sker en kontrol af reglerne, der hvor der er behov for det. I modsat fald bliver danske virksomheder ringere stillet end konkurrenterne:
- Vi risikerer i Danmark at skabe et kontrolregime, som bare fører til øget administrative byrder for danske virksomheder og ikke løser de udfordringer, der er på det europæiske vejtransportområde. Det vil være til skade for dansk erhvervsliv, siger Carina Christensen.
Hun glæder sig derfor over, at også flere politikere har fokus på, at politiets vejsidekontrol spiller en central rolle i at sikre, at kontroltrykket bliver ens, uanset om der er tale om dansk eller udenlandsk lastbil og vognmand.
- Der er grund til at rose Karina Lorentzen fra SF for at tage sagen op over for transportministeren. Det er uhyre vigtigt, at vi ikke står i en situation, hvor reglerne kun kontrolleres og håndhæves over for danske virksomheder og chauffører, som oplever et øget kontroltryk, mens deres udenlandske konkurrenter går fri. Det er ikke meningen med Vejpakken, der tværtimod baner vejen for mere lige konkurrence, men det sker altså kun, hvis man på tværs af grænserne også er enige om, hvordan reglerne skal fortolkes, kontrolleres og håndhæves. Selv om det er et stort skridt på vejen mod ordnede forhold, at Vejpakken nu er vedtaget, udestår der stadig et meget stort arbejde med implementeringen, og her skal regeringen og de danske myndigheder i tæt dialog med branchen sikre ensartede vilkår, siger Carina Christensen.