fredag 04. december 2020 16:33

ITD: Ny kørselsafgift lader vognmændene i stikken

Regeringens nye kørselsafgift på lastbiler er en uopfindsom skatteskrue, der lader den tunge trafik i stikken. Pengene burde være øremærket grøn omstilling målrettet den tunge vejgodstransport. I stedet for at hjælpe den grønne omstilling på vej, straffer man erhvervet med endnu højere afgifter.

Foto: iStock

 

Den netop indgåede aftale om kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler får ikke mange rosende ord med på vejen fra ITD, der ellers har kæmpet for et opgør med forældede afgifter. ITD er især utilfreds med, at provenuet fra den ny lastbilskat ikke bliver ført tilbage til omstillingen af de tunge køretøjer, men i stedet skal anvendes til at finansiere flere grønne personbiler.

 

- Lad mig sige det ligeud: Det er meget skuffende og dybt urimeligt, at den tunge transport, der holder Danmark kørende, skal fungere som finansieringskilde til flere elbiler, når vi alle ved, hvor svært det er omstille lastbilerne frem mod 2030 uden en økonomisk håndsrækning, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær og fortsætter:

 

- Vi har igennem hele forløbet påpeget nødvendigheden af en omlægning af de nuværende afgifter, hvor infrastrukturen i langt højere grad aktivt anvendes til at fremme den grønne omstilling. Det skal vel og mærke gøres intelligent, og det må vi desværre nøgternt konstatere ikke er tilfældet med den her aftale. I stedet pålægger regeringen og dens støttepartier hårdt prøvede virksomheder højere afgifter, uden at provenuet føres tilbage, så det nu bliver endnu sværere for vognmændene at foretage de nødvendige grønne investeringer.

 

ITD er heller ikke tilfredse med, at varebiler til godskørsel ikke skal betale den samme afgift som lastbilerne. Det vil fremme ineffektive transporter i mindre varebiler til skade for klimaet og vognmændenes konkurrenceevne.

 

- Kørselsafgiften kommer i værste fald til at skævvride konkurrencesituationen i markedet og virke stik imod hensigten om at reducere CO2-udledningen i transportsektoren, hvis forhøjede afgifter ender med at betyde en massiv omlastning fra lastbiler til varebiler. Det kunne man nemt have undgået ved at inddrage varebilerne i aftalen, så det undrer os meget, at det ikke er en del af aftalegrundlaget, siger Henriette Kjær.

 

Den konkrete afgiftsmodel aftales senere på baggrund af et oplæg fra regeringen. ITD vil derfor fortsætte kampen for at afbøde så mange skadelige effekter af aftalen som muligt.

SENESTE ITD NYT
fredag 03. oktober 2025

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande

De danske myndigheder udsteder ikke vejafgiftsbøder til køretøjer fra Ungarn og Spanien, afslører nye oplysninger. International Transport Danmark kalder det endnu et eksempel på, hvordan den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem, mens Danmarksdemokraterne kalder det en åbenlys konkurrenceforvridning.

Vejafgiftsbøder udstedes ikke til flere lande >
fredag 03. oktober 2025

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november

Du kan stadig nå at melde dig til ITD's bestyrelse på tour i oktober-november i Hobro, Fredericia eller Ringsted, med fokus på vores fælles fremtid og de vigtigste dagsordener for branchen. Nyeste status på vejafgifter samt et indblik i, hvordan ITD arbejder for at gøre det lettere at være vognmand i hverdagen, er hovedemnerne. Derudover vil vi præsentere de mange fordele ved dit medlemskab og de tiltag, vi har sat i gang. Vi vil lytte til dine tanker og idéer om ITD's nuværende tilstand og fremtidige retning.

ITD's bestyrelse på tour i oktober og november >
torsdag 02. oktober 2025

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet

Flere aktører med pligt til at indberette, ny indberetningsfrist og ændrede affaldsfraktionskoder. Det er blandt konsekvenserne af en ny bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2026.

Flere affaldsmodtagere skal indberette til Affaldsdatasystemet >