fredag 04. december 2020 16:33

ITD: Ny kørselsafgift lader vognmændene i stikken

Regeringens nye kørselsafgift på lastbiler er en uopfindsom skatteskrue, der lader den tunge trafik i stikken. Pengene burde være øremærket grøn omstilling målrettet den tunge vejgodstransport. I stedet for at hjælpe den grønne omstilling på vej, straffer man erhvervet med endnu højere afgifter.

Foto: iStock

 

Den netop indgåede aftale om kilometerbaserede kørselsafgifter for lastbiler får ikke mange rosende ord med på vejen fra ITD, der ellers har kæmpet for et opgør med forældede afgifter. ITD er især utilfreds med, at provenuet fra den ny lastbilskat ikke bliver ført tilbage til omstillingen af de tunge køretøjer, men i stedet skal anvendes til at finansiere flere grønne personbiler.

 

- Lad mig sige det ligeud: Det er meget skuffende og dybt urimeligt, at den tunge transport, der holder Danmark kørende, skal fungere som finansieringskilde til flere elbiler, når vi alle ved, hvor svært det er omstille lastbilerne frem mod 2030 uden en økonomisk håndsrækning, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær og fortsætter:

 

- Vi har igennem hele forløbet påpeget nødvendigheden af en omlægning af de nuværende afgifter, hvor infrastrukturen i langt højere grad aktivt anvendes til at fremme den grønne omstilling. Det skal vel og mærke gøres intelligent, og det må vi desværre nøgternt konstatere ikke er tilfældet med den her aftale. I stedet pålægger regeringen og dens støttepartier hårdt prøvede virksomheder højere afgifter, uden at provenuet føres tilbage, så det nu bliver endnu sværere for vognmændene at foretage de nødvendige grønne investeringer.

 

ITD er heller ikke tilfredse med, at varebiler til godskørsel ikke skal betale den samme afgift som lastbilerne. Det vil fremme ineffektive transporter i mindre varebiler til skade for klimaet og vognmændenes konkurrenceevne.

 

- Kørselsafgiften kommer i værste fald til at skævvride konkurrencesituationen i markedet og virke stik imod hensigten om at reducere CO2-udledningen i transportsektoren, hvis forhøjede afgifter ender med at betyde en massiv omlastning fra lastbiler til varebiler. Det kunne man nemt have undgået ved at inddrage varebilerne i aftalen, så det undrer os meget, at det ikke er en del af aftalegrundlaget, siger Henriette Kjær.

 

Den konkrete afgiftsmodel aftales senere på baggrund af et oplæg fra regeringen. ITD vil derfor fortsætte kampen for at afbøde så mange skadelige effekter af aftalen som muligt.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 15. april 2025

Kørselsforbud i maj 2025

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2025. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2025 >
fredag 11. april 2025

Vejafgift: Hvor bliver konduiten af?

Sund & Bælt følger ikke transportministerens klare udmeldinger om at annullere vejafgiftsbøder, der åbenlyst skyldes tekniske eller menneskelige fejl. Det understreger en ny aktindsigt, som Lastbil Magasinet har fået indsigt i.

Vejafgift: Hvor bliver konduiten af? >
fredag 11. april 2025

Opdatering af restriktioner ved transport af levende dyr til og fra Ungarn

Der er kommet nye restriktioner og foranstaltninger, som påvirker transport af levende dyr mellem Ungarn og de omkringliggende lande ─ dette især i forbindelse med udbrud af mund- og klovesyge.

Opdatering af restriktioner ved transport af levende dyr til og fra Ungarn >