mandag 09. november 2020 11:45

ITD: Nye regler for affalds-indsamling bør føre til større brug af private aktører

Miljø- og Fødevareministeriet har fremlagt forslag om særskilt og ensartet indsamling af affald for at sikre mere genanvendelse og øget genbrug. ITD deler ministeriets grønne ambition, men forudser en række udfordringer, der skal tages hånd om i den endelige udmøntning af kravene.

Foto: iStock

 

Ifølge et udkast til ny bekendtgørelse om affaldsindsamling udsendt af Miljø- og Fødevareministeriet skal borgere og virksomheder i henholdsvis 2021 og inden udgangen af 2022 til at sortere affald i flere fraktioner, end tilfældet er i dag. Det giver god mening at tænke mere i genanvendelse, mener ITD, men det skal ske med hensyntagen til virksomhedernes investeringshorisont.

 

- Det er helt nødvendigt, at vi genanvender vores sparsomme ressourcer bedre – ikke mindst i lyset af stadig strengene genanvendelseskrav fra EU. Men samtidig er vi bekymrede på vegne af de indsamlingsvirksomheder og transportører, som står med ét-kammers komprimatorbiler, der ikke kan anvendes til kombineret indsamling. De kan med kort varsel og længe før planlagt være nødsaget til at udskifte deres køretøjer i millionklassen, hvis de skal kunne betjene deres kunder efter de nye regler. Derfor er der behov for, at tidsrammen forlænges, så virksomhederne har en realistisk mulighed for at omstille sig på nye krav, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.

 

ITD har afgivet høringssvar til bekendtgørelsesudvalget og blandt andet påpeget behovet for en mere realistisk tidsramme. Derudover fremhæver ITD, at der kan opnås store gevinster, hvis kommunerne var bedre til at konkurrenceudsætte affaldssektoren og dermed forbedre genanvendelsespotentiale.

 

- Det ny affaldssystem er en oplagt anledning for en række kommuner til at genoverveje hjemtagningen af affaldsindsamlingen. Det gælder især, hvis de nye krav betyder, at de kommunale affaldsselskaber også skal ud og investere i nyt materiel med skatteborgernes penge i baglommen. Det er mildest talt på høje tid, at kommunerne stopper med at drive vognmandsforretning uden nogen form for reel konkurrence, siger Lasse Kristoffersen.

 

ITD understreger, at der udelukkende er tale om et udkast til bekendtgørelse, så det er endnu for tidligt at konkludere på de endelige regler. Se udkastet her.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >