mandag 09. november 2020 11:45

ITD: Nye regler for affalds-indsamling bør føre til større brug af private aktører

Miljø- og Fødevareministeriet har fremlagt forslag om særskilt og ensartet indsamling af affald for at sikre mere genanvendelse og øget genbrug. ITD deler ministeriets grønne ambition, men forudser en række udfordringer, der skal tages hånd om i den endelige udmøntning af kravene.

Foto: iStock

 

Ifølge et udkast til ny bekendtgørelse om affaldsindsamling udsendt af Miljø- og Fødevareministeriet skal borgere og virksomheder i henholdsvis 2021 og inden udgangen af 2022 til at sortere affald i flere fraktioner, end tilfældet er i dag. Det giver god mening at tænke mere i genanvendelse, mener ITD, men det skal ske med hensyntagen til virksomhedernes investeringshorisont.

 

- Det er helt nødvendigt, at vi genanvender vores sparsomme ressourcer bedre – ikke mindst i lyset af stadig strengene genanvendelseskrav fra EU. Men samtidig er vi bekymrede på vegne af de indsamlingsvirksomheder og transportører, som står med ét-kammers komprimatorbiler, der ikke kan anvendes til kombineret indsamling. De kan med kort varsel og længe før planlagt være nødsaget til at udskifte deres køretøjer i millionklassen, hvis de skal kunne betjene deres kunder efter de nye regler. Derfor er der behov for, at tidsrammen forlænges, så virksomhederne har en realistisk mulighed for at omstille sig på nye krav, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.

 

ITD har afgivet høringssvar til bekendtgørelsesudvalget og blandt andet påpeget behovet for en mere realistisk tidsramme. Derudover fremhæver ITD, at der kan opnås store gevinster, hvis kommunerne var bedre til at konkurrenceudsætte affaldssektoren og dermed forbedre genanvendelsespotentiale.

 

- Det ny affaldssystem er en oplagt anledning for en række kommuner til at genoverveje hjemtagningen af affaldsindsamlingen. Det gælder især, hvis de nye krav betyder, at de kommunale affaldsselskaber også skal ud og investere i nyt materiel med skatteborgernes penge i baglommen. Det er mildest talt på høje tid, at kommunerne stopper med at drive vognmandsforretning uden nogen form for reel konkurrence, siger Lasse Kristoffersen.

 

ITD understreger, at der udelukkende er tale om et udkast til bekendtgørelse, så det er endnu for tidligt at konkludere på de endelige regler. Se udkastet her.

SENESTE ITD NYT
onsdag 28. maj 2025

Unge fritidsjobbere kan være vejen til flere chauffører

Vognmænd giver arbejdsdrenge som Magnus et lærerigt og praktisk indblik i deres erhverv samt chaufførfaget. Det er vigtigt for vores branche, som i høj grad skriger på arbejdskraft til fremtiden, fortæller John Skovrup i det nye afsnit af ITD’s podcast “Vognmanden”.

Unge fritidsjobbere kan være vejen til flere chauffører >
mandag 26. maj 2025

ITD samlede danske vognmænd til endnu et vellykket Åbent Vognmandsmøde

Der var både skarpe holdninger og store grin, da ITD lørdag den 24. maj 2025 samlede cirka 150 fra branchen til Åbent Vognmandsmøde hos Jens Konrad A/S. Her blev der sat fokus på branchens mange udfordringer samt delt erfaringer – og ikke mindst sparket dæk.

ITD samlede danske vognmænd til endnu et vellykket Åbent Vognmandsmøde >
tirsdag 20. maj 2025

ADR Nyhedsbrev maj 2025

ADR Nyhedsbrev nummer 1 2025 indeholder følgende emner: Opdaterede materialer ADR 2025 – Transportdokumenter med mere i førerkabinen – Elektroniske transportdokumenter – Afgivet høring til foreslået ny bekendtgørelse – Udvalgte ændringer i ADR 2025.

ADR Nyhedsbrev maj 2025 >