fredag 10. januar 2020 11:16

ITD: Positive takter – men for lidt vejgodstransport – i regeringens vækstplan for handel og logistik

Regeringen offentliggjorde torsdag den 9. januar 2020 sin vækstplan for handel og logistik. Vækstplanen er udarbejdet på baggrund af anbefalinger fra det vækstteam for handel og logistik, som blev nedsat af den tidligere regering. ITD hilser vækstplanen velkommen, men savner dog højere ambitioner og flere vækstorienterede initiativer på vejgodstransportområdet.

Vækstplanen for handel og logistik, der blev præsenteret af erhvervsminister Simon Kollerup, indeholder i alt 21 initiativer fordelt på tre forskellige områder, ”Et bæredygtigt handelserhverv”, ”Færre farlige produkter og mindre klimabelastning” samt ”Et stærkt grønt logistikerhverv”. På logistikområdet opstiller regeringen blandt andet et pejlemærke om, at danske logistikvirksomheder skal gå forrest i den grønne omstilling og anvende ny teknologi til at opnå produktivitetsfordele, så logistik også i fremtiden vil være en dansk styrkeposition.

 

- Der er gode takter i regeringens plan, og i ITD vil vi gerne kvittere for, at den nye regering har besluttet at følge op på anbefalingerne fra vækstteamet for handel og logistik. Vi er helt enige i ambitionen om, at transport og logistik også i fremtiden skal være en dansk styrkeposition. Med dette udspil fra regeringen kommer vi nødvendige skridt videre i den rigtige retning – men vi kommer langt fra i mål i forhold til at indfri vores ambition i ITD om, at dansk vejgodstransport og logistik i 2030 skal være et internationalt fyrtårn, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen.

 

- Vi hilser det velkommen med fokus på øget digitalisering og udnyttelse af nye teknologiske muligheder. Vi hilser det også velkommen, at man vil se på e-handlens betydning for klima, trængsel og fremkommelighed. Det er emner, som også fylder meget i vores egen vækststrategi. Men regeringens vækstplan synes mere at ville opfylde regeringens klimaambitioner end at sikre økonomisk vækst og flere arbejdspladser i erhvervet. Reduktion af klimapåvirkningen er vigtigt, men en vækstplan må og skal selvfølgelig have bæredygtig vækst og øget beskæftigelse som sigte, siger Carina Christensen.

 

ITD håber, at vækstplanen fra regeringen bliver startskuddet til et mere omfattende vækstudspil fra regeringen, hvor der fokuseres endnu mere på vejgodstransportens vilkår.

 

- Efter at have læst regeringens vækstplan for handel og logistik kan vi konstatere, at vi fortsat har brug for en særskilt og ambitiøs vækstplan for dansk vejgodstransport, hvor fokus er på at styrke rammebetingelserne helt generelt for vores erhverv, så vi kan øge vores BNP-bidrag yderligere og skabe flere danske arbejdspladser. Vi har i ITD udarbejdet vores egen Vækststrategi 2030, og den vil vi gå i tæt dialog med både transportministeren og erhvervsministeren om. Vi savner fortsat et højt ambitionsniveau for vejgodstransporten og initiativer, der vil udvikle og styrke transporterhvervet, så Danmark og danske virksomheder står endnu stærkere i fremtidens internationale konkurrence.  

 

ITD ser frem til et konstruktivt samarbejde med regeringen om vækst i vejgodstransporterhvervet – med udgangspunkt i vækstplanen for handel og logistik.

- ITD vil meget gerne samarbejde med regeringen om en vækstplan specifikt for dansk vejgodstransport, der skal gøre Danmark til et internationalt fyrtårn indenfor vejgodstransport og logistik i 2030. Vi er helt klar til at rulle ærmerne op og sætte handling bag et sådan samarbejde, så vi sammen kan gøre vores vision til virkelighed. Når man styrker transporterhvervet, styrker vi hele det danske erhvervsliv. Vi skal stille skaprt på morgendagens udfordringer, så vi er på forkant med at sikre Danmarks position som international toneangivende transportnation, siger Carina Christensen.

 

Regeringens vækstplan for handel og logistik kan læses her.

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >