onsdag 01. april 2020 13:00

ITD: Sæt gang i hjulene gennem investeringer i vejinfrastrukturen

Coronakrisen har sat Danmark økonomisk i stå, og mange danske virksomheder – ikke mindst i transportbranchen – kæmper i disse dage hårdt for deres overlevelse. For at give disse virksomheder en håndsrækning er der behov for at foretage massive offentlige investeringer. Her vil det være oplagt at se på infrastrukturinvesteringer, mener ITD og støtter dermed varmt op om udmeldingen fra partiet Venstre, der foreslår investeringer i blandt andet vejinfrastruktur.

Den tidligere regering med Lars Løkke Rasmussen i spidsen indgik i foråret 2019 en aftale med Dansk Folkeparti om en samlet infrastrukturplan, herunder ikke mindst investeringer i vejinfrastrukturen. En plan, som dog ikke blev udmøntet på grund af regeringsskiftet. Mange af de konkrete projekter blev imidlertid positivt modtaget af en lang række af Folketingets partier, herunder ikke mindst Socialdemokratiet.

 

Derfor vakte det opsigt, at den nye transportminister som noget af det første efter sin tiltræden udskød de ellers ventede forhandlinger om en bred politisk aftale på ubestemt tid. Med coronakrisen er situationen imidlertid fundamentalt ændret, hvorfor der er skabt et akut behov for at igangsætte forhandlinger, mener ITD.  

 

- Vi ser i disse dage et vejgodstransporterhverv, der tager et enormt samfundsansvar og midt i en dybt alvorlig krise viser, hvor afgørende en velfungerende og effektiv vejgodstransport er for at grundlæggende samfundsfunktioner kan opretholdes. Skal vi fastholde det, kræver det betydelige investeringer i udbygninger af vejinfrastrukturen, der i dag er presset til det yderste, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Derfor er det helt oplagt at se på investeringer i udbygning af infrastruktur som et effektivt middel til både at sætte gang i samfundsøkonomien og samtidig understøtte et hårdt presset vejgodstransporterhverv.

 

Og forhandlingerne kan hurtigt komme i gang, mener ITD.

 

- Med den tidligere regerings investeringsplan er der allerede defineret en lang række projekter, som er helt afgørende for at sikre den nødvendige kapacitet og undgå, at vejene sander fuldstændigt til på grund af trængsel. Det gælder særligt udbygning af motorvejene i det såkaldt ”store H”, herunder E20 og E45. ITD vil derfor kraftigt opfordre regeringen til at indkalde partierne til forhandlinger hurtigst muligt. Det er bare om at komme i gang, siger Mads Røddik Christensen.

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >