onsdag 01. april 2020 13:00

ITD: Sæt gang i hjulene gennem investeringer i vejinfrastrukturen

Coronakrisen har sat Danmark økonomisk i stå, og mange danske virksomheder – ikke mindst i transportbranchen – kæmper i disse dage hårdt for deres overlevelse. For at give disse virksomheder en håndsrækning er der behov for at foretage massive offentlige investeringer. Her vil det være oplagt at se på infrastrukturinvesteringer, mener ITD og støtter dermed varmt op om udmeldingen fra partiet Venstre, der foreslår investeringer i blandt andet vejinfrastruktur.

Den tidligere regering med Lars Løkke Rasmussen i spidsen indgik i foråret 2019 en aftale med Dansk Folkeparti om en samlet infrastrukturplan, herunder ikke mindst investeringer i vejinfrastrukturen. En plan, som dog ikke blev udmøntet på grund af regeringsskiftet. Mange af de konkrete projekter blev imidlertid positivt modtaget af en lang række af Folketingets partier, herunder ikke mindst Socialdemokratiet.

 

Derfor vakte det opsigt, at den nye transportminister som noget af det første efter sin tiltræden udskød de ellers ventede forhandlinger om en bred politisk aftale på ubestemt tid. Med coronakrisen er situationen imidlertid fundamentalt ændret, hvorfor der er skabt et akut behov for at igangsætte forhandlinger, mener ITD.  

 

- Vi ser i disse dage et vejgodstransporterhverv, der tager et enormt samfundsansvar og midt i en dybt alvorlig krise viser, hvor afgørende en velfungerende og effektiv vejgodstransport er for at grundlæggende samfundsfunktioner kan opretholdes. Skal vi fastholde det, kræver det betydelige investeringer i udbygninger af vejinfrastrukturen, der i dag er presset til det yderste, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Derfor er det helt oplagt at se på investeringer i udbygning af infrastruktur som et effektivt middel til både at sætte gang i samfundsøkonomien og samtidig understøtte et hårdt presset vejgodstransporterhverv.

 

Og forhandlingerne kan hurtigt komme i gang, mener ITD.

 

- Med den tidligere regerings investeringsplan er der allerede defineret en lang række projekter, som er helt afgørende for at sikre den nødvendige kapacitet og undgå, at vejene sander fuldstændigt til på grund af trængsel. Det gælder særligt udbygning af motorvejene i det såkaldt ”store H”, herunder E20 og E45. ITD vil derfor kraftigt opfordre regeringen til at indkalde partierne til forhandlinger hurtigst muligt. Det er bare om at komme i gang, siger Mads Røddik Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >