ITD tager EU-Kommissionen til EU-Domstolen over PostNord Logistics
Copyright: Thomas Vilhelm/Ritzau Scanpix
I november 2018 klagede ITD, Brancheorganisation for dansk vejgodstransport, til EU-Kommissionen over ulovlig statsstøtte til PostNord Logistics, fordi selskabet, der er ejet af Post Danmark og dermed indirekte af både den danske og den svenske stat, befinder sig i direkte konkurrence med de private aktører på transport- og logistikmarkedet.
ITD lagde i sin klage vægt på, at statsstøtten til PostNord Logistics – flere kapitalindsprøjtninger på mere end 70 millioner kroner samt mange gratis ydelser fra Post Danmark – tillader selskabet at dumpe priserne på fragt med alvorlige konsekvenser for de private transport- og logistikvirksomheder til følge. Kapitalindsprøjtningerne udgør klart statsstøtte, da PostNord Logistics har været konsekvent tabsgivende i seks år siden 2013.
Selvom der nu er gået mere end 16 måneder efter ITD’s klage blev sendt, og ITD har indsendt flere indlæg til EU-Kommissionen, har EU-Kommissionen endnu ikke åbnet den formelle undersøgelsesprocedure for at kulegrave sagen. Procedureåbningen er vigtig, da den er en forudsætning for, at Kommissionen kan træffe afgørelse om, at støtten, som PostNord Logistics nyder godt af, er ulovlig og skal tilbagebetales.
Eftersom PostNord Logistics har været konsekvent tabsgivende i seks år (siden 2013) og ikke har udsigt til forbedring på trods af massive kapitalindsprøjtninger, vil et tilbagebetalingskrav på mindst 70 millioner kroner betyde, at PostNord Logistics må lukke sine døre. ITD anbefaler den danske stat at lukke PostNord Logistics inden EU-Domstolen bliver tvunget til at tage en beslutning, som fører til dette resultat.
ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen, er også klar på, at det er vejen frem.
- Vi har lagt massivt pres på Kommissionen i sagen om ulovlig statsstøtte til PostNord Logistics, men hvis det ikke giver det forventede resultat, må vi gå Domstolens vej. Vi vil med sagen have vished for, at statsstøtten til PostNord Logistics ikke bidrager til at udkonkurrere de private vognmænd, siger Carina Christensen.