lørdag 24. oktober 2020 12:59

ITD viser vejen frem for dansk vejgodstransport

ITD arbejder på en lang række fronter for at styrke medlemmernes konkurrencekraft og lette deres hverdag. Corona, EU’s Vejpakke, digitalisering, klima og kørselsafgifter var blandt hovedpunkterne i beretningen fra ITD’s formand Christian S. Madsen på ITD’s generalforsamling 2020.

Corona var et uomgængeligt emne på ITD’s generalforsamling lørdag den 24. oktober 2020 i Messe C i Fredericia. Med social afstand og obligatoriske mundbind blev generalforsamlingen afviklet i henhold til myndighedernes retningslinjer og under stor hensyntagen til deltagernes sikkerhed.

 

Trods corona-restriktioner var der flot fremmøde og god stemning, og corona var da også et naturligt tema i Christian S. Madsens første beretning som formand.

 

- Jeg vil indlede med en tak for jeres stærke indsats under corona-nedlukningen. Her fik endnu flere danskere – og selv Dronningen - øjnene op for det vigtige transportarbejde, der udføres dag ud og dag ind – corona eller ej, påpegede formanden, som udtrykte fortrøstning til fremtiden.

 

- Et ordsprog siger, at når det blæser, skal man bygge vindmøller – og ikke krybe i læ. Og det synes jeg, at der er mange gode eksempler på i vores branche. Det er fx glædeligt, at mange af jer i jeres virksomheder fortsat har fokus på effektivisering, digitalisering, it og opkvalificering af medarbejdere – også under vanskelige corona-omstændigheder. Derfor er jeg også fortrøstningsfuld i forhold til, at vores branche vil komme fornuftigt igennem 2020.

 

Vejpakken er vigtig

ITD lancerede sidste år sin Vækststrategi 2030, der skal sikre, at Danmark i 2030 er blandt Europas førende nationer inden for vejgodstransport og logistik. Her er internationalisering et væsentligt område, og formanden pointerede vigtigheden af EU’s Vejpakke.

- I dag bliver østeuropæiske lastbiler uden tanke på miljø og klima sendt rundt udelukkende for at være der, hvor de via deres billige lønninger kan udkonkurrere lokale vognmænd. Det bliver sværere med Vejpakken. For i fremtiden vil det i højere grad være transportopgaverne fremfor chaufførlønninger, der afgør, hvor bilerne skal hen. Det reducerer tomkørsel og må alt andet lige være mere miljørigtigt. Så i ITD retter vi al vores fokus på, at reglerne bliver implementeret, fortolket og håndhævet ensartet, understregede Christian S. Madsen.


Branchen står over for digitalisering og grøn omstilling
Også digitalisering og automatisering spiller en stor rolle i vækststrategien. Derfor har ITD etableret afdelingen ITD Digital, der skal gøre ITD til et førende videnscenter inden for digitale løsninger og datadrevet rådgivning inden for vejgodstransport og logistik. Ambitionen er at klæde medlemmerne på til en fremtid med øget digitalisering, og derfor vil ITD gøre ny viden tilgængelig via arrangementer, kurser, uddannelse og rådgivning.

 

- Fremover vil vi hjælpe jer endnu mere med at finde nye digitale arbejdsformer, produkter og forretningsmodeller, der kan styrke jeres konkurrencekraft og lette jeres hverdag, påpegede formand Christian S. Madsen.

 

Et andet indsatsområde i vækststrategien er klima og miljø, hvor ITD har siddet med ved forhandlingsbordet i regeringens klimapartnerskab for landtransport

 

- Her har det for os handlet om, at transporterhvervet får en fornuftig og realistisk aftale, som virksomhederne kan leve med – og ikke en teoretisk skrivebordsaftale, som vil ødelægge branchens og landets økonomi. Som erhverv vil vi meget gerne bidrage. Den grønne omstilling skal bare ske på en realistisk og gennemtænkt måde, pointerede Christian S. Madsen.

 

ITD arbejder stadig også for flere motorveje og ordnede og flere rastepladser til chaufførerne, som man helt afgjort mener er en statslig opgave og ikke en privat.

 

 

Og så kom formanden med en markant udmelding i forhold til kørselsafgifter. ITD ønsker ingen ekstra kørselsafgifter pålagt transportbranchen, men kommer der en afgift, vil man have mulighed for medindflydelse.

 

- En logisk og gennemskuelig kørselsafgift, som vi for eksempel kender det fra det tyske Maut-system, gør det muligt at målrette indsatsen, så den afspejler den konkrete kørsel og udledning af CO2. Dermed er det nemmere at følge princippet om, at ”forureneren betaler”, så den, der får kørslen udført, bærer omkostningen. Det betyder også, at opkrævningen skal foregå på en måde, der gør det nemt for den enkelte vognmand direkte at viderefakturere den til køberen af transporten. Og det er helt afgørende for os, at det provenu, der kommer ind fra kørselsafgifterne, ikke skal være en skatteskrue. Indtægterne skal føres tilbage til transportsektoren og sikre investeringer i infrastruktur, der understøtter vejgodstransporten og fremmer den grønne omstilling yderligere, fastslog formand Christian S. Madsen.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >