torsdag 24. september 2020 18:37

Kilometerbaseret afgift kun på lastbiler vil føre til massiv omlastning til varebiler

Hvis regeringens forslag om kilometerbaseret afgift på tung transport vedtages i sin nuværende form, vil det føre til massiv omlastning af gods fra relativt effektive lastbiler til mindre effektive varebiler.

Regeringen har i dag præsenteret et forslag til grøn omstilling af transportsektoren. Af forslaget fremgår det blandt andet, at regeringen stiler efter at indføre en kilometerbaseret afgift på tung transport. ITD bakker op om princippet om en sådan afgift, men meget afhænger af den konkrete udmøntning. Det er for eksempel vigtigt, at varebiler omfattes af den foreslåede afgift, så man ikke risikerer massiv omlastning fra store og relativt effektive lastvogne til mindre effektive varebiler, ligesom provenuet bør blive i sektoren, mener ITD.

 

- ITD har tidligere fremsat forslag om indførelse af intelligente kørselsafgifter på erhvervstransport. Kodeordet her er ”intelligent”, og desværre lægger regeringen op til et nyt system, der er alt andet end intelligent, men tværtimod fremmer mere ineffektiv transport i mindre varebiler. Så regeringen må tilbage til skrivebordet og gøre forslaget intelligent i stedet for skadeligt, før ITD kan bakke op, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

ITD har tidligere fremsat forslag om indførelse af intelligente kørselsafgifter. Strækningsbaserede afgifter kan tilpasses efter, hvor og hvor langt man kører, ligesom de kan afspejle det aktuelle slid på infrastrukturen.  Ud over at en sådan afgift skal omfatte også varebiler, er det en forudsætning for ITD’s opbakning, at provenuet fra kørselsafgifterne føres tilbage til transportsektoren for at sikre de nødvendige investeringer i infrastruktur, der understøtter vejgodstransporten og fremmer den grønne omstilling inden for erhvervet.

 

Samtidig er det afgørende, at opkrævningen foregår en måde, der gør det nemt for den enkelte vognmand at se omkostningen og evt. viderefakturere den til køberen af transporten.

 

- Det er fornuftigt at følge princippet om, at ”forureneren betaler”, så man kan fremme efterspørgslen efter stadig mere klimavenlig transport. Det vil en intelligent udarbejdet kørselsafgift sikre, da det er den, der får kørslen udført, der bærer omkostningen. Men hvis regeringen fastholder, at varebiler ikke skal betale, går det princip fløjten, og det er ikke intelligent – det er tværtimod relativt dumt, siger Henriette Kjær.

 

Med hensyn til den konkrete udformning af selve teknikken bag, opfordrer ITD regeringen til at lade sig inspirere af eksempelvis det tyske Maut-system.

 

- Der findes i dag velfungerende satellitbaserede systemer, som man med fordel kan kopiere. Vi skal ikke stå i en situation, hvor vi i Danmark på egen hånd udvikler et system, der er så dyrt og kompliceret, at opbygning og drift af det, overgår gevinsterne ved at indføre det. Der kan man med stor fordel vende sig mod for eksempel Tyskland og kopiere, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >