torsdag 24. september 2020 18:37

Kilometerbaseret afgift kun på lastbiler vil føre til massiv omlastning til varebiler

Hvis regeringens forslag om kilometerbaseret afgift på tung transport vedtages i sin nuværende form, vil det føre til massiv omlastning af gods fra relativt effektive lastbiler til mindre effektive varebiler.

Regeringen har i dag præsenteret et forslag til grøn omstilling af transportsektoren. Af forslaget fremgår det blandt andet, at regeringen stiler efter at indføre en kilometerbaseret afgift på tung transport. ITD bakker op om princippet om en sådan afgift, men meget afhænger af den konkrete udmøntning. Det er for eksempel vigtigt, at varebiler omfattes af den foreslåede afgift, så man ikke risikerer massiv omlastning fra store og relativt effektive lastvogne til mindre effektive varebiler, ligesom provenuet bør blive i sektoren, mener ITD.

 

- ITD har tidligere fremsat forslag om indførelse af intelligente kørselsafgifter på erhvervstransport. Kodeordet her er ”intelligent”, og desværre lægger regeringen op til et nyt system, der er alt andet end intelligent, men tværtimod fremmer mere ineffektiv transport i mindre varebiler. Så regeringen må tilbage til skrivebordet og gøre forslaget intelligent i stedet for skadeligt, før ITD kan bakke op, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

ITD har tidligere fremsat forslag om indførelse af intelligente kørselsafgifter. Strækningsbaserede afgifter kan tilpasses efter, hvor og hvor langt man kører, ligesom de kan afspejle det aktuelle slid på infrastrukturen.  Ud over at en sådan afgift skal omfatte også varebiler, er det en forudsætning for ITD’s opbakning, at provenuet fra kørselsafgifterne føres tilbage til transportsektoren for at sikre de nødvendige investeringer i infrastruktur, der understøtter vejgodstransporten og fremmer den grønne omstilling inden for erhvervet.

 

Samtidig er det afgørende, at opkrævningen foregår en måde, der gør det nemt for den enkelte vognmand at se omkostningen og evt. viderefakturere den til køberen af transporten.

 

- Det er fornuftigt at følge princippet om, at ”forureneren betaler”, så man kan fremme efterspørgslen efter stadig mere klimavenlig transport. Det vil en intelligent udarbejdet kørselsafgift sikre, da det er den, der får kørslen udført, der bærer omkostningen. Men hvis regeringen fastholder, at varebiler ikke skal betale, går det princip fløjten, og det er ikke intelligent – det er tværtimod relativt dumt, siger Henriette Kjær.

 

Med hensyn til den konkrete udformning af selve teknikken bag, opfordrer ITD regeringen til at lade sig inspirere af eksempelvis det tyske Maut-system.

 

- Der findes i dag velfungerende satellitbaserede systemer, som man med fordel kan kopiere. Vi skal ikke stå i en situation, hvor vi i Danmark på egen hånd udvikler et system, der er så dyrt og kompliceret, at opbygning og drift af det, overgår gevinsterne ved at indføre det. Der kan man med stor fordel vende sig mod for eksempel Tyskland og kopiere, siger Henriette Kjær.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >