mandag 07. september 2020 15:22

Kørselsafgifter for tung transport skal være intelligente og støtte yderligere grøn omstilling i sektoren

Eldrup-kommissionen peger på indførelse af kilometerbaseret vejafgift for tung transport som finansieringskilde til en grøn omstilling af den private bilpark. ITD bakker op om en grøn omstilling også af den tunge transport på en målrettet og effektiv måde, men provenuet skal blive i transportsektoren og støtte infrastrukturinvesteringer og fremme grøn omstilling inden for erhvervet.

Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, melder sig nu aktivt ind i kampen for at få omlagt afgiftssystemet inden for vejtransporten til en mere intelligent og klimavenlig model.

 

Konkret foreslår organisationen, at der frem mod 2030 indføres intelligente kørselsafhængige vejafgifter for samtlige erhvervskøretøjer i Danmark som erstatning for de nuværende faste afgifter i form af vejbenyttelsesafgift og vægtafgift. Forslaget flugter med Eldrup-kommissionens ide om kilometerbaseret vejafgift for tung transport dog med den meget væsentlige forskel, at ITD mener, alt provenuet skal blive i sektoren og gå til udbygning af klimavenlig infrastruktur og ikke være finansieringskilde for omstillingen af den private bilpark.

 

- Vejgodssektoren skal og vil gerne bidrage til de ambitiøse klimamål, der er opstillet. Intelligente kørselsafgifter kan være et vigtigt værktøj, som både kan reducere CO2-udledning og trængsel og være med til at finansiere den nødvendige udbygning af infrastrukturen. Derfor foreslår vi, at politikerne omlægger afgifterne til intelligente kørselsafgifter som erstatning for de nuværende. Ved at gøre afgifterne intelligente, kan man fremme den grønne omstilling samtidig med, at man sikrer, at danske vognmænd ikke stilles ringere end deres udenlandske kolleger ved kørsel i Danmark, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

 

Strækningsbaserede afgifter er – i modsætning til de eksisterende afgifter – mere fair og gennemskuelige, da de kan tilpasses efter, hvor og hvor langt man kører, ligesom de kan afspejle det aktuelle slid på infrastrukturen. Systemet kendes blandt andet fra Tyskland, som i flere år har haft et velfungerende Maut-system til betaling af kørsel på tyske veje.

 

Det er dog en klar forudsætning for ITD’s opbakning til en omlægning, at provenuet fra kørselsafgifterne føres tilbage til transportsektoren for at sikre de nødvendige investeringer i infrastruktur, der understøtter vejgodstransporten og fremmer den grønne omstilling inden for erhvervet.

 

Samtidig lægger ITD vægt på, at opkrævningen foregår på en transparent og nem måde, der gør det muligt for den enkelte vognmand direkte at se omkostningen og evt. viderefakturere den til køberen af transporten.

 

- Alle skal bidrage til den grønne omstilling, og en logisk og gennemskuelig kørselsafgift gør det muligt at målrette indsatsen, så den afspejler den konkrete kørsel og udledning af CO2 fremfor blot at være en afgift på et køretøj uanset brug. Det gør det også langt nemmere at følge princippet om, at ”forureneren betaler”, da det er den, der får kørslen udført, der bærer omkostningen, siger Henriette Kjær.

 

ITD har udarbejdet en klimaplan for vejgodssektoren med en række initiativer, der understøtter målsætningen om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Derudover har ITD bidraget aktivt til Klimapartnerskabet for landtransport og ser frem til gennem dialog og videndeling at bistå i de kommende klimaforhandlinger.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >