torsdag 16. januar 2020 16:14

Lovforslag om håndhævelsen af miljøzonerne retter op på Euro 5-miseren

Det vakte massiv kritik i transport- og logistikbranchen, da Folketinget sidste år vedtog nye skærpede krav for miljøzonerne, der udelukker tusindvis af miljøvenlige Euro 5-køretøjer alene på grund af administrative teknikaliteter. Nyt lovforslag imødekommer branchens kritik, og det vækker glæde i brancheorganisationen, ITD.

Indtil videre har det været lastbilernes første registreringsdato, der har været afgørende for adgangen til miljøzonerne fra juli 2020 i fem danske byer: København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Det betyder, at tusindvis af miljøvenlige Euro 5-køretøjer er blevet udelukket for at køre i miljøzonerne, bare fordi de er købt inden en bestemt dato, selv om alle skrappe EU-krav er opfyldt.

 

Men efter et massivt pres fra ITD og resten af branchen har miljøminister Lea Wermelin (S) fremlagt et nyt lovforslag, der sigter på, at Euro 5-biler, uanset registreringsdato, får lov til at køre ind i miljøzonerne efter den 1. juli 2020, hvor de nye og skærpede miljøzoneregler træder i kraft.

 

- Det er vi ekstremt glade for i ITD, for vi har fra starten af kæmpet indædt imod reglerne. Og det er godt, at miljøministeren lytter til en faglig og saglig kritik af nogle regler, der ville begrænse miljørigtige lastbiler i at køre rundt i fem af landets største byer, siger Lasse Kristoffersen, chefkonsulent i ITD.

 

ITD understreger, at der er tale om et lovforslag, som først skal vedtages i Folketinget.

 

- Men vi er fortrøstningsfulde over for, at det bliver vedtaget, og vi er overbeviste om, at politikerne også godt kan se det uhensigtsmæssige i at udelukke tusindvis af lastbiler uden nogle miljømæssige argumenter, siger Lasse Kristoffersen.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >