torsdag 16. januar 2020 16:14

Lovforslag om håndhævelsen af miljøzonerne retter op på Euro 5-miseren

Det vakte massiv kritik i transport- og logistikbranchen, da Folketinget sidste år vedtog nye skærpede krav for miljøzonerne, der udelukker tusindvis af miljøvenlige Euro 5-køretøjer alene på grund af administrative teknikaliteter. Nyt lovforslag imødekommer branchens kritik, og det vækker glæde i brancheorganisationen, ITD.

Indtil videre har det været lastbilernes første registreringsdato, der har været afgørende for adgangen til miljøzonerne fra juli 2020 i fem danske byer: København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Det betyder, at tusindvis af miljøvenlige Euro 5-køretøjer er blevet udelukket for at køre i miljøzonerne, bare fordi de er købt inden en bestemt dato, selv om alle skrappe EU-krav er opfyldt.

 

Men efter et massivt pres fra ITD og resten af branchen har miljøminister Lea Wermelin (S) fremlagt et nyt lovforslag, der sigter på, at Euro 5-biler, uanset registreringsdato, får lov til at køre ind i miljøzonerne efter den 1. juli 2020, hvor de nye og skærpede miljøzoneregler træder i kraft.

 

- Det er vi ekstremt glade for i ITD, for vi har fra starten af kæmpet indædt imod reglerne. Og det er godt, at miljøministeren lytter til en faglig og saglig kritik af nogle regler, der ville begrænse miljørigtige lastbiler i at køre rundt i fem af landets største byer, siger Lasse Kristoffersen, chefkonsulent i ITD.

 

ITD understreger, at der er tale om et lovforslag, som først skal vedtages i Folketinget.

 

- Men vi er fortrøstningsfulde over for, at det bliver vedtaget, og vi er overbeviste om, at politikerne også godt kan se det uhensigtsmæssige i at udelukke tusindvis af lastbiler uden nogle miljømæssige argumenter, siger Lasse Kristoffersen.

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >