torsdag 16. januar 2020 16:14

Lovforslag om håndhævelsen af miljøzonerne retter op på Euro 5-miseren

Det vakte massiv kritik i transport- og logistikbranchen, da Folketinget sidste år vedtog nye skærpede krav for miljøzonerne, der udelukker tusindvis af miljøvenlige Euro 5-køretøjer alene på grund af administrative teknikaliteter. Nyt lovforslag imødekommer branchens kritik, og det vækker glæde i brancheorganisationen, ITD.

Indtil videre har det været lastbilernes første registreringsdato, der har været afgørende for adgangen til miljøzonerne fra juli 2020 i fem danske byer: København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Det betyder, at tusindvis af miljøvenlige Euro 5-køretøjer er blevet udelukket for at køre i miljøzonerne, bare fordi de er købt inden en bestemt dato, selv om alle skrappe EU-krav er opfyldt.

 

Men efter et massivt pres fra ITD og resten af branchen har miljøminister Lea Wermelin (S) fremlagt et nyt lovforslag, der sigter på, at Euro 5-biler, uanset registreringsdato, får lov til at køre ind i miljøzonerne efter den 1. juli 2020, hvor de nye og skærpede miljøzoneregler træder i kraft.

 

- Det er vi ekstremt glade for i ITD, for vi har fra starten af kæmpet indædt imod reglerne. Og det er godt, at miljøministeren lytter til en faglig og saglig kritik af nogle regler, der ville begrænse miljørigtige lastbiler i at køre rundt i fem af landets største byer, siger Lasse Kristoffersen, chefkonsulent i ITD.

 

ITD understreger, at der er tale om et lovforslag, som først skal vedtages i Folketinget.

 

- Men vi er fortrøstningsfulde over for, at det bliver vedtaget, og vi er overbeviste om, at politikerne også godt kan se det uhensigtsmæssige i at udelukke tusindvis af lastbiler uden nogle miljømæssige argumenter, siger Lasse Kristoffersen.

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 17. december 2025

Frist for indberetning til Affaldsdatasystemet er nu 1. februar 2026

En fremrykket indberetningsfrist, ændrede affaldsfraktionskoder og flere aktører med pligt til at indberette. Det er blandt ændringerne i den nye bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet, som træder i kraft den 1. januar 2026. Samtidig lanceres værktøjet Mit Affaldsoverblik, som giver bedre overblik og bedre mulighed for dialog.

Frist for indberetning til Affaldsdatasystemet er nu 1. februar 2026 >
onsdag 17. december 2025

ITD-medlemmer i front: EU dropper krav om nulemissionslastbiler

Efter markant pres fra transportbranchen – herunder en bred dansk opbakning anført af ITD-medlemmer – har EU-Kommissionen valgt at droppe forslaget om at pålægge den tunge vejtransport tvungne købskrav om en fast andel nulemissionslastbiler.

ITD-medlemmer i front: EU dropper krav om nulemissionslastbiler >
tirsdag 16. december 2025

Importsystemet lukker i februar 2026

Fra den 28. februar 2026 skal alle nye importangivelser oprettes i DMS Import. Inden da opdateres DMS den 31. januar 2026.

Importsystemet lukker i februar 2026 >