torsdag 04. juni 2020 11:05

Miljøzoner: Fortsat adgang for Euro 5-køretøjer uanset registreringsdato

Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Euro 5-lastbiler efter 1. juli 2020 fortsat har adgang til miljøzonerne uanset første registreringsdato.

ITD har kæmpet hårdt for at sikre, at miljøvenlige køretøjer ikke udelukkes alene på grund af administrative teknikaliteter, når en ny lov om miljøzoner træder i kraft 1. juli. I det oprindelige lovforslag stod tusindvis af miljøvenlige Euro-5-køretøjer til at blive udelukket fra at kunne køre i miljøzoner alene fordi, de var blevet indregistreret inden en fastsat dato. Det er der nu rettet op på i den endelige lovtekst.

 

- ITD er helt på linje med, at lovgivningen naturligvis skal følge den teknologiske udvikling, men reglerne skal altså have et miljømæssigt formål, og det var ikke tilfældet med kravet om første registreringsdato. Så vi er glade for, at politikerne har lyttet til den saglige kritik, som vi ad flere omgange har fremført under forløbet, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD. 

 

 

Mens det lykkedes at få rettet op på forholdene for Euro-5-køretøjer, giver fremrykningen af ikrafttrædelsesdatoen for Euro-6-køretøjer, som partierne blev enige om, til gengæld udfordringer for branchen. Ikrafttrædelsesdatoen for Euro 6-køretøjer fremrykkes med et halvt år fra 1. juli 2022 til 1. januar 2022, hvilket kan få store konsekvenser for en række vognmænd med specialkøretøjer.  

 

- Det rammer især vognmænd med dyre specialkøretøjer, der har lange afskrivningsperioder. Vi synes, man skulle have undtaget disse køretøjer fra reglerne eller i det mindste have lavet en længere overgangsperiode, men det var der ikke politisk vilje til. Så nu vil vi gå i dialog med Miljøstyrelsen, der står for udstedelserne af dispensationerne, for at sikre en hensigtsmæssig vægtning mellem miljø og virksomhedernes økonomi. Det er vores klare forventning, at den relativt beskedne miljøgevinst ved at udskifte den type specialkøretøjer, der typisk kører få kilometer i byerne, kommer til at afspejle sig i de konkrete afgørelser, siger Lasse Kristoffersen.

 

ITD har udarbejdet en oversigt over de nye miljøzoneregler gældende fra 1. juli 2020, som kan findes her.

SENESTE ITD NYT
torsdag 11. juli 2024

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder

Fra den 1. juli har Skatteministeriet ændret reglerne for, hvem der skal registreres som bruger på køretøjet. Det kan skabe uhensigtsmæssigt administrativt arbejde for transportvirksomhederne.

Nyt administrativt krav for transportvirksomheder >
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >