torsdag 04. juni 2020 11:05

Miljøzoner: Fortsat adgang for Euro 5-køretøjer uanset registreringsdato

Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Euro 5-lastbiler efter 1. juli 2020 fortsat har adgang til miljøzonerne uanset første registreringsdato.

ITD har kæmpet hårdt for at sikre, at miljøvenlige køretøjer ikke udelukkes alene på grund af administrative teknikaliteter, når en ny lov om miljøzoner træder i kraft 1. juli. I det oprindelige lovforslag stod tusindvis af miljøvenlige Euro-5-køretøjer til at blive udelukket fra at kunne køre i miljøzoner alene fordi, de var blevet indregistreret inden en fastsat dato. Det er der nu rettet op på i den endelige lovtekst.

 

- ITD er helt på linje med, at lovgivningen naturligvis skal følge den teknologiske udvikling, men reglerne skal altså have et miljømæssigt formål, og det var ikke tilfældet med kravet om første registreringsdato. Så vi er glade for, at politikerne har lyttet til den saglige kritik, som vi ad flere omgange har fremført under forløbet, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD. 

 

 

Mens det lykkedes at få rettet op på forholdene for Euro-5-køretøjer, giver fremrykningen af ikrafttrædelsesdatoen for Euro-6-køretøjer, som partierne blev enige om, til gengæld udfordringer for branchen. Ikrafttrædelsesdatoen for Euro 6-køretøjer fremrykkes med et halvt år fra 1. juli 2022 til 1. januar 2022, hvilket kan få store konsekvenser for en række vognmænd med specialkøretøjer.  

 

- Det rammer især vognmænd med dyre specialkøretøjer, der har lange afskrivningsperioder. Vi synes, man skulle have undtaget disse køretøjer fra reglerne eller i det mindste have lavet en længere overgangsperiode, men det var der ikke politisk vilje til. Så nu vil vi gå i dialog med Miljøstyrelsen, der står for udstedelserne af dispensationerne, for at sikre en hensigtsmæssig vægtning mellem miljø og virksomhedernes økonomi. Det er vores klare forventning, at den relativt beskedne miljøgevinst ved at udskifte den type specialkøretøjer, der typisk kører få kilometer i byerne, kommer til at afspejle sig i de konkrete afgørelser, siger Lasse Kristoffersen.

 

ITD har udarbejdet en oversigt over de nye miljøzoneregler gældende fra 1. juli 2020, som kan findes her.

SENESTE ITD NYT
mandag 23. december 2024

Glædelig jul fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne. Denne gang vil bestyrelsesformanden gerne ønske alle en rigtig glædelig jul, se tilbage på året, der gik, og kigge lidt på året, der kommer.

Glædelig jul fra formandens førerhus >
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >