mandag 22. juni 2020 12:42

Nu er vejen endelig banet for en klimahandlings-plan for transport-sektoren

Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har indgået en klimaaftale med en række initiativer, der skal bidrage til den grønne omstilling af Danmark. Samtidig markerer aftalen en milepæl for den danske klimaindsats, da der med aftalen nu er taget en principbeslutning om en grøn skattereform med CO2-afgifter. Indholdet i skattereformen skal diskuteres til efteråret, hvor Folketingets partier og regeringen også skal blive enige om en klimahandlingsplan for transportsektoren.

Foto: Ritzau Scanpix

 

Alle Folketingets partier, med undtagelse af Nye Borgerlige, indgik i nat en klimaaftale, der bidrager med en CO2-besparelse på 3,4 millioner ton. Det betyder, at der nu er fundet omkring 20 procent af de CO2-besparelser, som der skal findes frem mod 2030, hvis Danmark skal komme i mål med ambitionen om at sænke CO2-udledningen med 70 procent. Initiativerne inden for transportsektoren er indtil videre kun omtalt i overordnede vendinger, og ITD ser frem til forhandlingerne om den konkrete udmøntning, som skal sikre en hurtig og konkurrencedygtig omstilling.

 

- Hos ITD ser vi frem til, at vejgodstransporten mere aktivt bliver en del af klimahandlingsplanerne. Det er stadigt ukonkret, hvilke tiltag der skal i spil i vores branche, men jo før vi kan komme i gang med forberedelserne frem til 2030, des bedre. For ITD har det aldrig været et spørgsmål om, der skal ske en grøn omstilling af transportsektoren, men udelukkende et spørgsmål om, hvor hurtigt den grønne omstilling kan finde sted. Danske transport- og logistikvirksomheder har nemlig for længst erkendt, at man skal tage hensyn til klimaet og miljøet, når man driver sin forretning, siger administrerende direktør i ITD, Carina Christensen. 

 

Med klimaaftalen er banen kridtet op til de vigtige forhandlinger i efteråret, hvor den grønne omstilling af transportsektoren skal fastlægges, og hvor aftalen om en grøn skattereform skal udfoldes. ITD anbefaler, at forhandlingerne om en sektorhandlingsplan tager udgangspunkt i klimapartnerskabernes anbefalinger.

 

- Den grønne omstilling af transportsektoren kræver, at vi gør tingene på en anden måde, end vi gør i dag. Derfor har ITD samlet en lang række forskellige forslag til initiativer i sin egen klimaplan, ligesom ITD aktivt har taget del i arbejdet i Klimapartnerskabet for landtransport, hvor vi bakker helt op om anbefalingerne. Et af de centrale forslag fra både ITD og Klimapartnerskabet er forslaget om at erstatte det nuværende iblandingskrav med et CO2-fortrængningskrav, hvilket reelt være et paradigmeskifte for måden at tænke omstilling af transporten på, siger Carina Christensen.

 

Læs ITD’s klimaplan ”Dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid” her.

 

SENESTE ITD NYT
mandag 07. juli 2025

25-timers-reglen afskaffes: Fantastiske nyheder for branchen

Efter længere tids opfordring fra ITD afskaffer Transportministeriet nu 25-timers-reglen. Ophævelsen af parkeringsreglen træder i kraft den 1. januar 2026. “Et nødvendigt opgør med en håbløs regel,” udtaler formand for ITD, John Agervig Skovrup.

25-timers-reglen afskaffes: Fantastiske nyheder for branchen >
fredag 04. juli 2025

Vejledningen er klar: Nu kan du forberede din ansøgning til årets grønne pulje

Der åbnes for ansøgninger til årets pulje til grøn omstilling den 3. september 2025 – læs vejledningen og gør dig klar i god tid.

Vejledningen er klar: Nu kan du forberede din ansøgning til årets grønne pulje >
fredag 04. juli 2025

En sommerhilsen og politisk status fra formanden

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne.

En sommerhilsen og politisk status fra formanden >