mandag 09. marts 2020 16:00

Ny klimarapport uden meget til lastbilerne

Klimarådet stiller med en ny rapport skarpt på, hvordan Danmark når i mål med den ambitiøse reduktionsmålsætning på 70 procent af CO2-udledningen i 2030. Desværre er det beskedent med anbefalinger til reduktionstiltag for den tunge vejgodstransport, lyder vurderingen fra ITD.

Den tunge vejgodstransport har ikke fået dedikeret mange linjer i Klimarådets nye rapport, der skitserer en mulig vej for den grønne omstilling frem mod 2030. Det skyldes ifølge forskerne bag, at der stadigvæk mangler en grundig analyse af, hvilke teknologier Danmark med fordel skal satse på.

 

Derfor er den eneste branchespecifikke anbefaling, at salget af mindre CO2-neutrale lastbiler primært til citydistribution sættes i gang frem mod 2030.

 

- ITD er helt enig med Klimarådet i, at det er nødvendigt med en grundig analyse af fremtidens teknologivalg, og at vi herhjemme er nødt til at forholde os til, hvad der sker på det område særligt hos vores nabolande. Det har vi også senest i forbindelse med vores klimaplan for 2030 efterspurgt. I den ideelle verden havde beslutningstagerne allerede en sådan analyse liggende på bordet, så vi ikke bliver ved med at skubbe problemerne foran os, for vognmændene fortjener en klar politisk retning for den grønne omstilling, så de kan købe klimavenlige lastbiler og materiel, der er en fremtidssikret løsning, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.

 

Klimarådet foreslår derudover en virkemiddelpakke, som blandt andet indeholder en drivhusgasafgift ud fra princippet om, at forureneren skal betale for den grønne omstilling.

 

- Det er en interessant udmelding, som ITD også kender fra de igangværende drøftelser i Tyskland, så det kommer vi til at dykke endnu mere ned i fremover. Vi kan i udgangspunktet godt være bekymret for, hvad det får af betydning for konkurrencekraften, hvis Danmark går enegang. Under alle omstændigheder kommer vi ikke uden om, at den nuværende afgiftsstruktur skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes, siger Lasse Kristoffersen.

 

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.

 

Læs hele rapporten her.

SENESTE ITD NYT
onsdag 03. juli 2024

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport

International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.

Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport >
tirsdag 02. juli 2024

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Fra den 1. januar 2025 træder der en ny kilometerbaseret vejafgift i kraft. Denne var egentlig vedtaget ved lov, men som ITD tidligere har meldt ud, vil der komme et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer til det vedtagne. Ændringerne kommer som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter, samtidig med at kilometersatsen for vejafgift midlertidigt reduceres.

Ændringer til vejskat er sendt i høring >
mandag 01. juli 2024

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø

Nyt online opslagsværk giver indblik i resultatet af Arbejdstilsynets tilsyn på de enkelte arbejdspladser. Tilsynsindblikket erstatter den tidligere smileyordning.

Nyt opslagsværk giver indblik i virksomheders arbejdsmiljø >