mandag 09. marts 2020 16:00

Ny klimarapport uden meget til lastbilerne

Klimarådet stiller med en ny rapport skarpt på, hvordan Danmark når i mål med den ambitiøse reduktionsmålsætning på 70 procent af CO2-udledningen i 2030. Desværre er det beskedent med anbefalinger til reduktionstiltag for den tunge vejgodstransport, lyder vurderingen fra ITD.

Den tunge vejgodstransport har ikke fået dedikeret mange linjer i Klimarådets nye rapport, der skitserer en mulig vej for den grønne omstilling frem mod 2030. Det skyldes ifølge forskerne bag, at der stadigvæk mangler en grundig analyse af, hvilke teknologier Danmark med fordel skal satse på.

 

Derfor er den eneste branchespecifikke anbefaling, at salget af mindre CO2-neutrale lastbiler primært til citydistribution sættes i gang frem mod 2030.

 

- ITD er helt enig med Klimarådet i, at det er nødvendigt med en grundig analyse af fremtidens teknologivalg, og at vi herhjemme er nødt til at forholde os til, hvad der sker på det område særligt hos vores nabolande. Det har vi også senest i forbindelse med vores klimaplan for 2030 efterspurgt. I den ideelle verden havde beslutningstagerne allerede en sådan analyse liggende på bordet, så vi ikke bliver ved med at skubbe problemerne foran os, for vognmændene fortjener en klar politisk retning for den grønne omstilling, så de kan købe klimavenlige lastbiler og materiel, der er en fremtidssikret løsning, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.

 

Klimarådet foreslår derudover en virkemiddelpakke, som blandt andet indeholder en drivhusgasafgift ud fra princippet om, at forureneren skal betale for den grønne omstilling.

 

- Det er en interessant udmelding, som ITD også kender fra de igangværende drøftelser i Tyskland, så det kommer vi til at dykke endnu mere ned i fremover. Vi kan i udgangspunktet godt være bekymret for, hvad det får af betydning for konkurrencekraften, hvis Danmark går enegang. Under alle omstændigheder kommer vi ikke uden om, at den nuværende afgiftsstruktur skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes, siger Lasse Kristoffersen.

 

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.

 

Læs hele rapporten her.

SENESTE ITD NYT
mandag 25. november 2024

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne

Stigende omkostninger og faldende efterspørgsel presser den europæiske transportbranche. ITD opfordrer til, at man ikke gør danske vognmænds liv endnu sværere med hårde bødestraffe, når den kilometerbaserede vejafgift træder i kraft.

Turbulente tider: Vognmænd i hele Europa er pressede på omkostningerne >
mandag 25. november 2024

Salget af Eurovignetten er nu startet

ITD har tidligere gjort opmærksom på, at der fra 1. januar 2025 aktivt skal købes Eurovignette til danske køretøjer, som kører i Holland, Sverige eller Luxembourg, da Danmark udtræder af Eurovignette-samarbejdet.

Salget af Eurovignetten er nu startet >
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >