fredag 15. maj 2020 13:29

Ny sikringsmanual for transportbranchen er på gaden

Virksomheder inden for transportbranchen kan både hente nyttig viden samt inspiration til at gribe opgaverne an i en ny, opdateret sikringsmanual, der er særligt målrettet erhvervet.

Hvem slukker, lukker og ikke mindst låser, når det er fyraften i vognmandsfirmaet?

Hvordan sikrer selskabet bedst, at lastbilerne med deres værdifulde gods ikke bliver stjålet?

Og hvad skal virksomheden konkret gøre for at imødegå IT-kriminalitet?

 

Dette og mange andre spørgsmål kan transport- og logistikvirksomheder få svar på samt hente både nyttig viden og inspiration til at gribe opgaverne an i en ny, opdateret sikringsmanual, der er særligt målrettet transporterhvervet.

 

For ITD, der er medudgiver af sikringsmanualen, handler det om at få transport- og logistikvirksomhederne til at fokusere på intern sikkerhed.

 

- Formålet med sikringsmanualen er især at bevidstgøre virksomhederne om vigtigheden af at fokusere på intern sikkerhed og sikring. Vi opfordrer transportvirksomhederne til at etablere faste regler for den interne sikkerhed, og i sikringsmanualen er der derfor også angivet konkrete eksempler på, hvordan man griber en sådan øvelse an, siger chefkonsulent Anders Jessen fra ITD.

 

Vicepolitiinspektør, Christian Østergård, fra Syd- og Sønderjyllands Politis Forebyggelsesenhed glæder sig til, at der kommer ny og opdateret viden.

 

- Transportbranchen er et vigtigt erhverv, der fragter store værdier ad landevejen. Og vi har et godt samarbejde med branchen om sikring og sikkerhed, hvor en vigtig facet er at dele ny viden og gode erfaringer fra ind- og udland til gavn for hele erhvervet. Derfor håber vi, at transportvirksomhederne vil tage lige så godt imod den 4. udgave, som de har gjort med de tre forrige, understreger han.

 

Sikringsmanualen samt tillæg kan findes på disse link:

https://itd.dk/media/4830/sikringsmanual-2019.pdf

https://itd.dk/media/4831/tillaeg-til-sikringsmanual.docx

 

Nye emner i manualen:

-          Hvordan bygger virksomheden en god sikrings- og sikkerhedskultur op?

-          Hvordan måler en virksomhed risikoen for fx indbrud – og hvordan skal man agere bagefter?

-          Hvordan forebygger virksomheden IT-kriminalitet?

-          Hvilke overvejelser skal en virksomhed gøre sig for at kunne fortsætte, hvis en stor krise opstår?

-          Nyttige bilag til udarbejdelse af egen sikringsmanual i virksomheden

 

Det opdaterede materiale er blevet til i et samarbejde mellem Syd- og Sønderjyllands Politi, ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport samt Aabenraa Kommunes erhvervsfremmeselskab Business Aabenraa.

 

Manualen udkom for første gang i 2010, og det er således den fjerde i rækken, der er kommet på gaden.

 

Det har været muligt at opdatere og udgive den gratis manual i kraft af støtte fra FDE Fonden.

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 01. maj 2025

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler

Fremover må visse typer af lastbiler være både tungere og længere. Men er det lige så god en nyhed for alle vognmænd, som det lyder? Det dykker værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” ned i i den nyeste episode, hvor de har inviteret køreteknisk ekspert Steffen Johannsen i studiet.

ITD’s podcast “Vognmanden” gør dig klogere på nye køretekniske regler >
torsdag 01. maj 2025

EU-krav til bæredygtighedsrapportering udsættes

Et flertal i folketinget er enige om ”Stop-the-clock” direktivændringen fra Kommissionen, som udskyder EU-kravene under CSRD og CSDDD i henholdsvis to og et år.

EU-krav til bæredygtighedsrapportering udsættes >
onsdag 30. april 2025

Vejafgift: Der skulle en journalist til, før Finn fik medhold

Vognmand Finn Pedersen kæmpede forgæves, da han forsøgte at få to klokkeklart uretmæssige vejafgiftsbøder annulleret. Først da Avisen Danmark rakte ud til Sund & Bælt, erkendte de deres fejl og annullerede bøderne. Historien er blot et af utallige eksempler på vejafgiftsskandalen og det totale konduitefravær fra myndighedernes side, siger ITD’s formand, John Agervig Skovrup.

Vejafgift: Der skulle en journalist til, før Finn fik medhold >